آثار و تبعات مرکز مبادله ارزی در بورس

بینا- آغاز به کار مرکز مبادله ارزی با نرخی معادل دو درصد زیر قیمت بازار در حالی با قیمت ۲۴۰۴ تومان به ازای هر دلار از روز گذشته کلید خورد که بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران در رابطه با آثار قیمت های مبادله ارز در این مرکز بر سودآوری شرکت های بورسی و نیز سود و زیان ناشی از تسعیر ارز آنها با نرخ های جدید با ابهام مواجه شده اند.

براساس گزارش بورس نیوز، راه اندازی این مرکز می تواند بر آن دسته از شرکت های وارداتی که نرخ ارز را در بودجه های برآوردی خود بر مبنای ارز مرجع برآورد کرده اند، اثر منفی اعمال کرده و موجب تعدیل منفی سودآوری آنها شود.

اما این موضوع نیز برای شرکت های صادر کننده از این جهت مبهم است که وقتی یک صادر کننده می تواند با نرخ آزاد، ارز خود را به ریال تبدیل کند، چه الزامی در ارایه این ارز با نرخی معادل دو درصد کمتر از نرخ بازار آزاد در این مرکز دارد؟

فریبرز کریمایی، مدیر طرح ها و مطالعات اقتصادی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در رابطه با این موضوع در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سازمان حسابرسی در ابلاغیه اخیر خود درآمدهای ارزی شرکت های صادر کننده به ویژه پتروشیمی ها را جزو درآمدهای عملیاتی تصویب کرده و بدهی های ارزی نیز بر این اساس اصلاح شده است.

وی افزود: با توجه به این مطلب راه اندازی مرکز مبادله ارزی نیز تغییر چندان خاصی در عملکرد شرکت های این گروه در بر نخواهد داشت و طی این مدت نیز تمام درآمدها برمبنای نرخ های غیر رسمی محاسبه شده و تعدیلاتی که در بسیاری از شرکت های صادراتی رخ داده، از این محل بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه آغاز به کار این مرکز را بیشتر بر هزینه های صنایع وارداتی مؤثر دانست و عنوان کرد: به نظر می رسد وارد کنندگان بتوانند راحت تر نیاز ارزی خود را از طریق این مرکز برطرف سازند. اما اینکه تأمین ارز از این طریق تا چه حد هزینه های آنها را در مقایسه با قبل تغییر خواهد داد، موضوعی است که با روشن شدن ابعاد دیگر این طرح مشخص می شود و بهتر است شرکت های وارداتی در این رابطه اظهار نظر کنند.

اما می توان گفت این مرکز نقش مهمی را در کنترل فعالیت های سفته بازی و دلالی بازار ارز ایفا خواهد کرد.

وی تأکید داشت: البته تا این لحظه الزامی در ارایه ارز درآمدی و یا تأمین ارز مصرفی شرکت ها در این مرکز ابلاغ نشده است و در صورت ابلاغ هر گونه الزامی در این خصوص باید راهکارها و امتیازاتی برای فعالین این مرکز لحاظ شود.

مدیر طرح ها و مطالعات اقتصادی شرکت نفت و گاز پارسیان تصریح کرد: البته نباید از نظر دور داشت که شرکت های صادراتی تنها بخشی از عرضه کنندگان این بازار را تشکیل می دهند و مابقی این منابع ارزی از طریق صندوق توسعه ملی و نیز درآمدهای ارزی وزارت نفت و به منظور تأمین مخارج دولتی به ریال تبدیل می شود. پس عرضه ارز شرکت ها در این مرکز الزامی نیست.

کریمایی در ادامه به بررسی روند روزهای اخیر بورس پرداخت و با پیش بینی رشد شاخص کل طی شش ماهه دوم سال جاری را به تبعیت از روند شرکت های صادرات محور اذعان داشت: به دنبال واقعی شدن نرخ ارز و با توجه به اینکه سهم عمده ای از بورس کشور را شرکت های صادراتی تشکیل می دهند، نیمه دوم سال جاری بورس با رشد شاخص کل همراه خواهد بود و این گروه ها در آینده اوضاع بهتری را تجربه خواهند کرد.

این مقام مسئول در رابطه با عملکرد “پارسان” و زیر مجموعه های گروه نیز گفت: در شرایط کنونی وضعیت کل گروه از نظر تولید و فروش مناسب به نظر آمده و این عملکردها با تمام ظرفیت در حال تحقق است. بطوریکه به نظر می رسد عملکرد ۶ ماهه اول آنها در مقایسه با پیش بینی ها بهتر باشد.

وی افزود: در روز جاری نیز که شایعه خبر افزایش و یا آزادسازی نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شد، روند قیمتی سهام گروه را به مدار منفی کشاند. اما با تکذیب این خبر روند آنها رو به بهبود رفت. چراکه با این قیمت ها و با توجه به اینکه نسبت قیمت به عایدی سهام “پارسان” کمتر از چهار است، در مقابل با سایر بازارها پتانسیل رشد برای این شرکت و نیز سایر سهم های این گروه وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود تأکید داشت: در نیمه نخست امسال نیز تمام آنچه در رابطه با طرح ها، فعالیت های عملیاتی و نیز افزایش سرمایه زیر مجموعه ها پیش بینی شده بود، محقق شده و روال منطقی در حال پیگیری است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.