آرسن لوپن ها در نصف جهان/بازداشت ۴ باند بزرگ تبهکاری در اصفهان

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان جزئیات دستگیری ۴ باند کلاهبرداری، سرقت و اخاذی در اصفهان را فاش کرد.

 

مارکوپولوهای سارق

نخستین باندی که از سوی پلیس آگاهی اصفهان متلاشی شد، متشکل از ۸ سارق حرفه‌ای بود که با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس دست به سرقت‌های سریالی در ۲۰ استان کشور زده بودند و ‌برای سرقت‌های سریالی‌شان از دو شگرد استفاده می‌کردند. در شگرد اول، آنها با شناسایی سوژه‌هایشان، ‌ مقابل در خانه این افراد رفته و با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس و گفتن این جمله که «گزارش شده در خانه شما مواد‌مخدر نگهداری می‌شود» وارد این خانه‌ها می‌شدند و هنگام بازرسی اتاق‌ها، پول‌های نقد و طلا و جواهرات موجود در خانه را به سرقت می‌بردند. متهمان در دومین شگرد نیز با شناسایی مشتریان بانک‌ها و مراکز تجاری که پول زیادی همراه خود داشتند، سد راه آنها می‌شدند و با معرفی خود به‌عنوان مامور دست به بازرسی بدنی طعمه‌شان زده و بعد از سرقت پول‌هایش سوار خودروهای مدل بالایشان می‌شدند و فرار می‌کردند.

سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در تشریح عملیات دستگیری اعضای این باند گفت: ماموران که از مدت‌ها قبل تحرکات سارقان سابقه‌دار را زیر نظر داشتند، متوجه شدند که تعدادی از آنها به صورت گروهی در استان‌های مختلف کشور در رفت و آمد هستند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این افراد با ورود به هر استان، چند روزی را در آنجا می‌مانند و سپس آنجا را ترک کرده و به استان دیگری سفر می‌کنند.این در حالی بود که تحقیقات نشان می‌داد که تمامی این افراد در زمینه سرقت تحت عنوان مامور پلیس سابقه دارند و سفر آنها به استان‌های مختلف بی‌شک برای ارتکاب سرقت است. زمانی که اعضای این گروه سوار بر ۲خودروی ماکسیما، یک زانتیا، یک پژو پارس و یک پژو ۴۰۵، در حال عبور از اصفهان بودند و به سمت یزد می‌رفتند، ماموران ‌ تمامی خودروهای آنها را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه تمامی خودروهای مدل بالای متهمان پلاک جعلی داشتند، افزود: بعد از متوقف شدن کاروان دزدان و دستگیری تمامی ۸ عضو باند، ماموران در بازرسی خودروهای آنها مقدار‌ زیادی پول نقد، دلار، تجهیزات و لباس ماموران انتظامی و اسناد و مدارک مسروقه کشف و متهمان را به اداره آگاهی منتقل کردند. در بازجویی از اعضای باند مشخص شد که آنها در مدت ۵ ماه به ۲۰ استان کشور از‌جمله تهران، کرمان، بوشهر و هرمزگان سفر کرده و بعد از اینکه مدتی در آنجا دست به سرقت می‌زدند، راهی استانی دیگر می‌شدند. اعضای این باند که به چهار زبان عربی، انگلیسی، فارسی و ترکی تسلط دارند علاوه بر سرقت، با معرفی خود به‌عنوان توریست نیز دست به کف‌زنی در شهرهای مختلف می‌زدند. بررسی سوابق متهمان نشان می‌دهد که آنها علاوه بر ایران، در دیگر کشورها ازجمله ترکیه و بلغارستان نیز با شگرد کف‌زنی دست به سرقت می‌زدند و در آنجا نیز سوابق مجرمانه دارند.

 

خانواده سارق

اعضای دومین باند سرقت ۲ برادر و دامادشان بودند که با همکاری صاحب یک کارگاه صافکاری دست به سرقت خودروهای سواری در اصفهان می‌زدند و این خودروها را با روش« سند-نمره‌کردن» به فروش می‌رساندند. متهمان ابتدا اقدام به خرید یک خودروی تصادفی می‌کردند و بعد از سرقت خودرویی شبیه خودروی تصادفی، آن را به کارگاهشان در اصفهان منتقل می‌کردند. سپس مشخصات خودروی مسروقه را در سند خودروی تصادفی وارد کرده و با دستکاری شماره شاسی و موتور خودرو، آن را با سند جعلی به فروش می‌رساندند. اعضای این باند بعد از دستگیری به سرقت ۳۵خودروی سواری اعتراف کردند.

 

کلاهبرداری از زندان

سومین باند سرقت از سوی یک مرد سابقه‌دار که در زندان اصفهان به سر می‌برد، هدایت می‌شد. این مرد زندانی با همدستی ۲ نفر در خارج از زندان به حساب بانکی طعمه‌هایش دستبرد می‌زد. متهم و همدستانش بعد از شناسایی هتل ها و شرکت های بازرگانی در اصفهان، اقدام به ثبت سفارش می‌کردند و هنگام پرداخت پول از صاحبان آنها می‌خواستند که به پای یک دستگاه عابربانک بروند تا بعد از واریز شدن مبلغ به حسابشان، آن را به صورت تلفنی تایید کنند. وقتی این افراد به مقابل دستگاه عابربانک می‌رفتند، متهمان که تلفنی با آنها در تماس بودند می‌خواستند وارد حساب عابربانکشان شوند و منوی انگلیسی را انتخاب کنند. سپس از این افراد می‌خواستند که دکمه‌های مورد نظرشان را فشار دهند و به این ترتیب به جای واریز کردن پول به حساب آنها، تمامی موجودی حسابشان را سرقت می‌کردند. متهمان بعد از دستبرد به حساب طعمه‌ها، بخش عمده این مبلغ را به حساب سردسته باند که در زندان به سر می‌برد واریز می‌کردند و به سراغ طعمه بعدی می‌رفتند.

 

محموله عتیقه در خانه دزدان

اعضای آخرین باند، ۲ برادر معتاد بودند که دست به سرقت از خانه‌ها در اصفهان می‌زدند. یکی از متهمان در آخرین سرقت، مقدار زیادی فرش ابریشمی به ارزش ۴۰۰میلیون تومان از خانه‌ای سرقت کرد اما زمانی که فرش‌ها را برای فروش به فرش فروشی برده بود، صاحب مغازه با توجه به ارزش زیاد فرش‌ها به ماجرا مشکوک شد و پلیس را در جریان گذاشت. ماموران بعد از حضور در محل، مرد سارق را دستگیر کردند و برای بازرسی خانه‌اش، راهی آنجا شدند. در خانه این مرد علاوه بر مقدار زیادی لوازم مسروقه، مقداری اشیای عتیقه نیز کشف شد. عتیقه‌ها شامل کتاب‌های خطی، طومارهای قدیمی، سکه‌های تاریخی و یک مهر سلطنتی بود که به گفته کارشناس میراث فرهنگی قدمتی ۴هزار ساله داشت.

با کشف این اشیا، مرد سارق اعتراف کرد که آنها را برادرش از خانه دیگری سرقت کرده است. به این ترتیب برادر او نیز دستگیر شد و هرکدام از سارقان به تنهایی به دستبرد به ۲۰خانه اعتراف کردند. رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: هر دو برادر اعتیاد شدیدی به مواد‌مخدر دارند؛ طوری که یکی از آنها مدعی است روزانه ۲۰۰هزار تومان بابت خرید شیشه و هروئین می‌پردازد.

۴۷۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.