آزمایش کلسترول به روشی جدید

جام جم آنلاین: گروهی از محققان هندی موفق به یافتن روشی جدید برای تعیین سطح کلسترول خون شده‌اند که برخلاف آنچه تصور​می شد بدون نیاز به گرفتن نمونه خون انجام می‌شود.

در این روش به جای خون‌گیری با استفاده از یک دوربین دیجیتالی از پشت دست بیمار عکس گرفته می‌شود سپس بخشی از تصویر انتخاب شده و از طریق مقایسه با تصاویری که در پایگاه داده‌ها ثبت شده و موجود است سطح کلسترول خون بیمار تعیین می‌شود.
در واقع این روش غیرتهاجمی برای تعیین سطح کلسترول خون در افرادی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی هستند.

روش جدید ابداع‌شده برای اندازه‌گیری کلسترول خون بر مبنای ایجاد یک پایگاه داده از اطلاعات موجود درباره سطوح مختلف کلسترول در بدن افراد است که از طریق آزمایش خون اندازه‌گیری شده است.

برای هر میزان کلسترول تصویری از پشت دست بیماران نیز ثبت شده است تا بتوان از این داده‌ها بعنوان استانداردی برای اندازه‌گیری میزان کلسترول خون بیماران استفاده کرد.

کلسترول در میان خطوط و چین‌های انگشتان دست متمرکز می‌شود و از این رو، تصویر دست می‌تواند دربردارنده اطلاعات مهمی درباره سطح کلسترول خون باشد.

بر این اساس، تصویر گرفته‌شده از دست بیمار از طریق یک برنامه کامپیوتری پردازش شده و پس از بررسی و مقایسه تصویر جدید با تصاویر موجود در پایگاه اطلاعاتی، سطح کلسترول خون بیمار تعیین می‌شود.

اندازه‌گیری و تعیین نوع کلسترول خون بیماران می‌تواند نشانه مناسبی برای تعیین آستانه خطر در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی باشد.

اگر سطح کلسترول خون بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن باشد و این کلسترول اضافی در ساخت هورمون‌ها و واحدهای ساختاری بدن مورد استفاده قرار نگیرد، کلسترول اضافی در دیواره داخلی رگ‌های خونی رسوب کرده و با ایجاد اختلال در خونرسانی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین سکته مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

اگرچه بررسی و ارزیابی سلامت افرادی که سطح کلسترول خونشان بالاتر از حد معمول است، نیازمند انجام آزمایش‌های دقیق‌تر برای تعیین سطح LDL، HDL و تری‌گلیسیرید است، اما تعیین سطح کلسترول خون شاخص مناسبی است که در مراحل اولیه بیماری می‌توان از آن استفاده کرد.

در حقیقت این LDL یا همان کلسترول بد است که در دیواره رگ‌های خونی رسوب کرده و به آترواسکلروز یا گرفتگی شریان‌ها منجر می‌شود.

با استفاده از این روش جدید که روشی غیر تهاجمی و ارزان‌قیمت است، می‌توان تعداد بیشتری از بیماران را بدون نیاز به انجام آزمایش‌های گرانقیمت که ممکن است برای بیمار پیامدهایی را به همراه داشته باشد از نظر این شاخص مهم و حیاتی مورد بررسی قرار داد. محققان امیدوارند بتوانند در آینده‌ای نزدیک از این روش برای تعیین نوع کلسترول خون بیماران نیز استفاده کنند.  (جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: sciencedaily


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.