آسیب به ستون فقرات

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر طباطبایی متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

تصادفات جاده‌ای و ترافیکی از معضلات زندگی روزمره شده است. در کشور ما به علت شرایط متعدد و عوامل فراوان، میزان تصادفات نسبت به آمارهای بین‌المللی بالاست. عواقب این تصادفات بروز شکستگی‌ها و از خطرناک‌ترین آن شکستگی ستون فقرات است.

ستون فقرات به علت نزدیکی به سیستم عصبی نخاع جایگاه بزرگی در سلامت انسان دارد. در تصادفاتی که به چپ شدن ماشین و سقوط از ارتفاع منجر می‌شود، امکان آسیب به ستون فقرات زیاد است البته باید توجه داشته باشیم که این دو با هم متفاوت و درمان آنها نیز متفاوت است.

در تصادفات و ضربه‌ها ما دو نوع آسیب داریم؛ یکی آسیب اولیه است، مثلا یک جسم نوک تیزی در اثر تصادف یا سقوط وارد نخاع می‌شود و به آن آسیب می‌رساند.

در چنین شرایطی ما نقشی در بروز آسیب اولیه نداریم. بزرگ‌ترین نقشی که گروه پزشکی دارد در پیشگیری از صدمات ثانویه است که در اکثر موارد از صدمات اولیه بیشتر است اما صدمات ثانویه در شرایطی پیش می‌آید که هنگام تصادف، دست و پا حرکت می‌کند ولی با رسیدن به بیمارستان، توانایی حرکت دادن دست و پا از بین می‌رود. باید سعی کنیم از این نوع صدمات پیشگیری کنیم.

البته مهارت برای تشخیص شدت آسیب‌هایی که بر ستون فقرات وارد می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که صدمات وارد بر ستون فقرات علائمی دارد که بلافاصله قابل تشخیص است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.