آش غلغل شوشتر

ghlghl-ash-branch

ghlghl-ash-branch

 

 

مواد لازم آش غلغل شوشتر:

پیاز (خرد شده) / ۱ عدد (۱۴۰ گرم)
زردچوبه (پودر شده) / ۱ قاشق چای‌خوری (۳ گرم)
نخود / ۲/۱ پیمانه (۷۰ گرم)
گندم (پوست کنده) / ۱ پیمانه (۱۵۰ گرم)
سردست گوساله / ۴۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی / ۴/۱ پیمانه (۴۰ گرم)
لوبیا قرمز / ۴/۱ پیمانه (۴۰ گرم)
باقلای زرد (لپه باقالی ) / ۴/۱ پیمانه (۲۵ گرم)
عدس / ۲/۱ پیمانه (۷۵ گرم)
برنج / ۳/۱ پیمانه (۵۴ گرم)
لیمو عمانی (پودر شده) / ۱ قاشق سوپ‌خوری (۶ گرم)
نمک و فلفل سیاه (پودر شده ) / به مقدار لازم
نعناع داغ و سیر داغ برای تزئین / مقداری

 

 

روش تهیه آش غلغل شوشتر :

۱- حبوبات، گندم و باقلا را به طور جداگانه از ۲۴ ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید (در این مدت دو الی سه بار آب آن را عوض کنید) و هنگام مصرف در آبکش بریزید.
۲- در قابلمه مناسبی پیاز را با روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس زردچوبه را اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن، نخود، گندم وگوشت را به همراه ده پیمانه آب به آن اضافه وحرارت را زیاد کنید. زمانی که به جوش آمد حرارت را ملایم کنید.
۳- لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را پس از نیم ساعت که از پخت مواد بالا گذشت به آن اضافه کنید و پس از یک ساعت و نیم باقالا، عدس و برنج را بیفزایید و بگذارید مواد کاملاً پخته شوند. مدت زمانی کلی پخت این آش سه ساعت و نیم الی چهار ساعت می‌باشد.
۴- گوشت و نیمی از مایع آش را از قابلمه بیرون آورده و آن را بکوبید. و مجدداً داخل قابلمه بریزید، سپس پودر لیمو عمانی و نمک را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جا بیفتد و لعابدار شود. برای تزئین روی آن نیز می توانید از نعناع داغ و سیر داغ استفاده کنید.

 

 

بدانیم:

 

برای تهیه نعناع داغ

۴/۱ پیمانه روغن روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. دو قاشق سوپخوری نعناع خشک را اضافه کنید به محض اینکه روغن داغ شد از روی حرارت بردارید.

 

 

برای تهیه سیر داغ

سیر را خلال خرد کنید. روغن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سیر را اضافه کنید. کمی تفت دهید از روی حرارت بردارید دقت کنید اگر سیر را زیاد سرخ کنید عطر سیر از بین می‌رود و در ضمن می‌سوزد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.