آغازی تعیین‌کننده ‌برای ‌سریال‌ها

جام جم آنلاین: ماراتن سریال‌های مناسبتی ماه رمضان از‌‌ همان اولین روز این ماه آغاز شد و همانند سنت هر ساله تلویزیون، هر شبکه از میان گزینه‌های موجود دست به انتخاب زد و در ساعت پخشی که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، این سریال‌ها روی آنتن رفت.

کنار هم قرارگرفتن سریال‌های تلویزیونی به طوری که اولین قسمت همه آنها در یک روز مشخص پخش شود در ماه رمضان و عید نوروز رخ می‌دهد و از همین رو رقابتی آشکار در جذب مخاطب میان شبکه‌های تلویزیون و کارگردانان و عوامل سازنده این مجموعه‌ها شکل می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تجربه ماه رمضان امسال بخوبی می‌تواند در سایر مناسبت‌ها مورد استناد قرار بگیرد. اما بحث رقابت که به میان می‌آید، مهم‌ترین نمود آن در میزان جذب مخاطبان و انعکاس رسانه‌ای یک مجموعه است و برای موفقیت در این زمینه قسمت اول بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

به واقع در زمانی که شبکه‌ها، مخاطبان را با سریال‌های متعددی احاطه می‌کنند این امکان را برای آنها به وجود می‌آورد که زمان محدود خود را به دیدن سریالی که بیش از بقیه نظرشان را به خود جلب می‌کند اختصاص دهند.

برای آن دسته از مخاطبانی که به قصد دیدن محصولات گوناگون شبکه‌های تلویزیونی در مناسبت‌های مختلف پای تلویزیون می‌نشینند، قسمت اول سریال نقش بسزایی ‌ ایفا می‌کند.

قسمت اول که به صورت کلاسیک شامل معرفی شخصیت‌ها، روابط میان آنها و تعریف فضای نسبی می‌شود اگر بتواند ذهن مخاطب را با خود درگیر کند حتما مخاطب پیگیری را به جمع مخاطبان خود خواهد افزود.

در بین سریال‌ها البته مسیر مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» مسیر متفاوتی است چراکه این مجموعه ساختار اپیزودیک دارد و در هر قسمت آن داستان مجزایی به صورت کامل تعریف می‌شود که پیگیری‌اش نیاز به دنبال‌کردن قسمت‌های قبل ندارد.

از سوی دیگر، این مجموعه چند سال است از شبکه تهران پخش می‌شود و مخاطبان این شبکه آشنایی ویژه‌ای با آن دارند.

این مجموعه شانس آن را دارد تا علاوه بر مخاطبان قبلی خود مجددا از فرصت قبل از افطار استفاده کند و مخاطبان جدیدی را با خود همراه کند.

سریال «چمدان» شبکه دو نیز هرچند ساختار اپیزودیک دارد، اما خط اصلی ماجرا در تمام قسمت‌های آن یکسان و حول محور یک چمدان است.

با این حال می‌توان گفت چمدان در قسمت اول تا حدودی ضعیف ظاهر شده و حتی استفاده از بازیگرانی چون شهره لرستانی و مهران غفوریان در قسمت اول نتوانست انتظار مخاطبان را بخوبی برآورده کند.

این دو بازیگر هرچند بار اصلی قسمت اول را به دوش کشیدند، اما به دلیل نبود متن مناسب که بتواند بار کمدی متناسب با ظرفیت‌های آن دو را به همراه داشته باشد، نمود چندانی پیدا نکردند.

با این حال، هرچند برای قضاوت نهایی درباره این مجموعه هنوز باید قسمت‌های دیگر آن را نیز مورد بررسی قرار داد، اما اگر مخاطبی به قصد انتخاب، تنها مشاهده قسمت اول سریال‌ها را مبنا قرار دهد، چمدان شانس خود را تا حدودی برای دیده شدن از دست داده است.

‌«راز پنهان» شبکه یک اما به نسبت چمدان در قسمت اول موفق‌تر ظاهر شد و گره‌افکنی‌هایی که پیرامون شخصیت اصلی داستان در این قسمت صورت گرفت توانست شانس این مجموعه را در جذب مخاطبان پیگیر افزایش دهد.

با این حال انتخاب داریوش ارجمند و پروانه معصومی در نقش پدر و مادری دلسوز به نظر می‌رسد که خطر تکرار را با خود به همراه داشته باشد چراکه این دو بازیگر در کارنامه کاری خود بار‌ها تجربه ایفای چنین نقش‌هایی را داشته‌اند.

از سوی دیگر، اما حضور علیرضا جلالی‌تبار (به عنوان بازیگری که برای مخاطبان تلویزیونی کمتر شناخته شده است) در نقش اول این مجموعه و حضور کامران تفتی در نقش مثبت (برخلاف اغلب کارهای وی)، تعادلی را به وجود خواهد آورد که رصد‌کردن نتیجه اصلی آن مستلزم تماشای قسمت‌های جدید‌تر است.

‌در بین مجموعه‌های مناسبتی امسال، «خداحافظ بچه» که گزینه اصلی شبکه سه برای ماه مبارک رمضان است در قسمت اول بسیار قوی‌تر از دیگر سریال‌ها خود را به مخاطبان معرفی کرد.

نحوه معرفی شخصیت‌ها در فضایی فانتزی کمک کرد تا مخاطب علاوه بر خندیدن در لحظه‌های کمدی‌گونه آن بتواند در جریان مسأله اصلی شخصیت‌های اصلی داستان که انتظار برای بچه‌دارشدن است، قرار بگیرد.

‌در اولین قسمت این مجموعه با شخصیت‌های زیادی آشنا شدیم و روابط میان آنها نیز بخوبی برای مخاطبان طرح شد.

علاوه بر معرفی ویژگی ذاتی هر یک از شخصیت‌ها نیز تا حد زیادی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و کسی که قسمت اول این مجموعه را دیده، احساس می‌کند همه شخصیت‌های آن را بخوبی می‌شناسد.

مبینا بنی‌اسدی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.