آغاز شطرنج ایران در خلیج فارس

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از “آسیا تایمز”؛ در روزهای اخیر، مسائل ایران و غرب وارد فاز جدیدی شده و همین مسئله کنش ها و واکنش هایی را از سوی دوطرف درپی داشته است.

اتحادیه اروپا از روز اول ژوئیه، تحریم نفتی ایران را به اجرا درآورده است. ایران نیز در واکنش به این اقدام، بحث بستن تنگه هرمز را دوباره مطرح کرد، ضمن آنکه رزمایش بزرگی را نیز برای نشان دادن توازن نظامی خود، جهت اجرای چنین طرحی برگزار کرد.

در این شرایط، آمریکا نیز ناوگان خود را در منطقه تقویت کرده تا به هر نحو ممکن مانع بسته شدن این آبراه حیاتی اقتصاد جهان شود.

آسیا تایمز با انتشار گزارشی به بررسی این تحولات پرداخته و از آن تحت عنوان یک بازی “شطرنج” نام برده است.

در پاسخ به تحریم نفتی ایران از سوی اروپا، ایران با نشان دادن قدرت نظامی خود و طرح دوباره تهدید بستن تنگه هرمز به غرب، نشان داد که ایران قربانی منفعل جنگ اقتصادی نخواهد بود.

مقامات ایران پس از برگزاری رزمایش سه روزه که چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید، در مورد تقویت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، اظهارات جسورانه ای مطرح کردند.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، گفت: “تمام پایگاه های آمریکا در منطقه در دسترس موشک های ایران قرار دارد.”

رزمایش پیامبر اعظم ۷ یک روز پس از “نشست فنی” بین ایران و گروه ۱+۵ ، برگزار شد.

آمریکا دو نفر از کارشناسان برجسته خود به نام های گری سامور و رابرت آینهودن را به نشست استانبول فرستاد تا تعهد خود به “کانال دیپلماتیک” را نشان دهد.

اما فقط تعداد اندکی از ایرانی ها اطمینان دارند که آمریکا و غرب در مورد دستیابی به توافق، جدی هستند.

همانطور که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است؛ “بعضی از کشورها در مورد مذاکرات جدی نیستند.”

حتی در واشنگتن نیز مخالفت هایی با رویکرد غرب در قبال ایران وجود دارد. تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی از دولت های غربی بابت ارائه نکردن پاداش های محسوس به ایران در ازای تمایل تهران برای ارائه پیشنهاداتی در مورد اورانیوم غنی شده اش، بشدت انتقاد می کنند.

اعتبار و وجاهت رویکرد قهری غرب در قبال ایران متزلزل شده و هر میزان پروپاگاندای آمریکا یا اسرائیل هم نمی تواند این حقیقت را پنهان کند.

همچنین؛ نمی توان این مسئله را نیز نادیده گرفت که راهبرد سفت و سخت و انعطاف ناپذیر غرب در رابطه با ایران جهان را در آستانه یک جنگ فاجعه آمیز قرار داده است.

*** بستن تنگه هرمز

نیروی دریایی آمریکا با نگرانی در مورد طرح مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز _حداقل به روی نفتکش هایی به مقصد کشورهایی که تحریم های آمریکا علیه ایران را پذیرفته اند_ حضور خود را در خلیج فارس افزایش داده است.

آمریکا تعداد مین روب های خود را در هفته های اخیر در آب های منطقه با دوبرابر افزایش به ۸ فروند رسانده و چندین اسکادران (گروه هواپیما) F_22 و F_15 خود را نیز نزدیک پایگاه های آمریکا مستقر کرده است.

طرح بستن تنگه هرمز که توسط کمیته امور خارجه و امنیت ملی تهیه شده، تاکنون توسط صدنفر از نمایندگان امضاء شده و در آستانه ارسال به صحن مجلس، جهت رای گیری است.

تعدادی از کارشناسان ایرانی می گویند؛ آمریکا و هم پیمانانش پیشتر “جنگ اقتصادی” علیه ایران را اعلام کرده اند و بنابراین باید منتظر واکنش های سخت و محکم باشند.

یکی از این واکنش ها ممکن است به شکل هدف قرار دادن منافع غرب در منطقه باشد.

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که نخواست نامش فاش شود، گفت: پیام ایران به باراک اوباما بسیار روشن است: “ما عراق نیستیم و از تجاوز آمریکا به عراق، پس از اینکه سالها این کشور را تحلیل برد، درس های خوبی آموخته ایم.”

این استاد دانشگاه می افزاید؛ “بیشتر ایرانیان “ملی گرا” هستند و در صورت برخورد نظامی با “عمو سام” (آمریکا) از دولت حمایت خواهند کرد.

اما فعلا، فهرست بلند ۲۰ کشوری که از تحریم های نفتی معاف شده اند و ۸۰ درصد بازار نفت ایران را پوشش می دهند، سد بزرگی بر سر راه وقوع جنگ است.

این معافیت ها قرار است شش ماه بعد _پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا_ از سوی دولت واشنگتن مورد بازنگری قرار بگیرد. اگر دولت آمریکا تشخیص دهد که بیشتر یا همه این معافیت ها باید لغو شود، آن وقت مسائل جدی رخ می دهد.

بدون شک، تا وقتی که غرب در ادعاهای فعلی خود تغییری ندهد، دیر یا زود صحنه برای آن حادثه محتمل (جنگ) فراهم خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.