آغاز فصل تازه در مذاکرات هسته‌ای

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
نشانه‌هایی از انتقال پرونده هسته‌ای ایران به وزارت خارجه دیده می‌شود. عصر همان روزی که محمد‌جواد ظریف به دفتر خود در خیابان کوشک مصری رفت، ۲تماس ضروری حرکت با شتاب دستگاه‌دیپلماسی کشور را در مسیر نشان می‌داد.

بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در تماس با وی از رئیس‌جمهور دعوت کرد تا در اجلاس نیویورک حضور یابد و تماس دوم که نشانه‌‌هایی از تغییر در مدیریت داخلی هسته‌ای هم هست با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. بیانیه‌ای که بعد از این مذاکره انتشار یافت از دیدار آینده اشتون و ظریف حکایت داشت.

آزمون و خطا

ظریف که قبل‌تر گفته بود سیاست خارجی حوزه آزمون و خطا نیست از تغییر در معاونت‌های کنونی این وزارتخانه خبر داده و گفته به کسانی که بدون توان کارشناسی و تنها با ملاحظات سیاسی به این وزارتخانه وارد شده‌اند تعهدی ندارد. بر این اساس گفته می‌شود مرتضی سرمدی که از او به‌عنوان نخستین سخنگوی دستگاه دیپلماسی یاد می‌شود قرار است قائم‌مقام ظریف شود و مهدی دانش یزدی به جای بهروز کمالوندی معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه شود. انتصابات تازه اما نه به اندازه خبر احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه اهمیت داشت. ظاهرا تیم سیاست خارجی دولت روحانی معتقد است که پرونده هسته‌ای کشورمان نه دریک نهاد امنیتی که باید زیرنظر مستقیم وزارت امور خارجه باشد. خبر این نقل و انتقال اگرچه قبل‌تر شنیده شده بود، مذاکره تلفنی اشتون و ظریف به آن قوت داد.

دیدار زود هنگام

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود با محمد جواد ظریف بیانیه داده و از آمادگی ۶کشور طرف گفت‌وگو با ایران برای از سرگیری مذاکرات خبر داده است. خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که کاترین اشتون گفته است دوطرف در گفت‌وگوی تلفنی موافقت کردند به‌زودی با هم دیدار کنند. با این خبرها به‌نظر می‌رسد باید در روزهای آینده شاهد تغییراتی هم در سطح شورای‌عالی امنیت ملی و خداحافظی سعید جلیلی رایزن هسته‌ای کشورمان از این شورا باشیم.

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از محمد شریعتمداری به‌عنوان گزینه دبیری شورا خبر داده است. ظریف یک تماس تلفنی دیگر هم داشت. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو باظریف از روحانی برای اجلاسی که قرار است اواخر شهریور‌ماه در نیویورک برگزار شود دعوت کرده است. این درحالی است که روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از مراسم تحلیفش گفته بود که سفر او به آمریکا در دست تحقیق است و هنوز پاسخی به گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ سفرش به آمریکا نداده است. ظاهرا رئیس دولت در نخستین سفر خارجی خود قرار است ۲۱شهریور‌ماه برای شرکت در اجلاس سران شانگهای به قرقیزستان سفر کند. این نخستین سفر دیپلماتیک روحانی در قامت رئیس‌جمهوری ایران خواهد بود.

رایزنی دربارهٔ فجایع مصر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نخستین گفت‌وگوها پس از کسب رأی اعتماد از مجلس، مصر و رایزنی دربارهٔ توقف فجایع این کشور را جزو نخستین دستور کارهای خود در دستگاه دیپلماسی قرار داده بود با نبیل فهمی همتای مصری خود در این‌باره گفت‌وگو کرد. ظریف در این گفت‌وگو با ابراز نگرانی نسبت به حوادث فاجعه بار در مصر، کشتار انسان‌های بی‌دفاع و وضعیت خطیر این کشور، خواستار تمسک به شیوه‌های مسالمت‌آمیز در یک روند دمکراتیک در راستای جلوگیری از کشتار، خونریزی و حصول به راه‌حل سیاسی در جهت کاهش و خاتمه تنش‌ها شد. خالد العطیه وزیر امورخارجه قطر نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی انتصاب محمد جواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به وی تبریک گفت. روابط تهران و دوحه و تبادل نظر پیرامون آخرین تحولات منطقه ازجمله محورهای این مذاکره بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.