آفتاب سوختگی چگونه تبدیل به سرطان می‌شود؟

متخصصان پوست می‌گویند: مکانیزم بیولوژیکی آفتاب سوختگی شامل قرمزی، سوزش و درد که واکنش سیستم حفاظتی بدن در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی است، در واقع پیامد آسیب دیدگی مولکول RNA‌ در سلولهای پوستی است.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، این یافته که حاصل آزمایشات جدید متخصصان علوم پزشکی در دانشکده پزشکی ساندیگو در دانشگاه کالیفرنیاست، مسیر را برای پیدا کردن روشی با قابلیت متوقف ساختن این فرایند التهابی و در نتیجه پیشگیری از سرطانی شدن سلول‌های آفتاب سوخته، هموار می‌سازد.

209-10.jpg

شبکه خبری ای بی سی در این گزارش آورده است: ریچارد ال گالو، سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: امروزه بیماریهایی مثل پسوریازیس با اشعه فرابنفش درمان می‌شوند اما یکی از عوارض جانبی مهم این روش درمانی، افزایش خطر بروز سرطان است.

آزمایشات جزئی‌تر روی موشها نشان داد: سلولهایی که در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند در واقع مولکولهای RNA تغییر یافته را آزاد می‌کنند در نتیجه سلولهای سالمی که در مجاورت سلولهای آفتاب سوخته قرار دارند واکنش التهابی از خود نشان می‌دهند و پروسه سرطانی شدن سلولهای سالم آغاز می‌شود.

پزشکان معتقدند مقابله با این فرآیند التهابی می‌تواند آسیب‌های ژنتیکی سلولها را برطرف کند و در تلاش برای پیدا کردن روش‌های جدید پیشگیری و درمان سرطان کشنده ملانوم بر اساس این یافته هستند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.