ژن آفتاب ‌سوختگی

جام جم آنلاین: این نخستین بار است که علت آفتاب‌سوختگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که RNA شکسته شده باعث التهاب پوست یا آفتاب‌سوختگی می‌شود؛ این واکنش مثبتی از طرف بدن نسبت به تشعشعات خورشیدی است.

سرپرست تیم تحقیقاتی پروفسور ریچارد ال‌گایو می‌گوید که آفتاب‌سوختگی برای همه انسان‌ها یک تجربه خیلی عادی و پیش‌پا افتاده است، اما جالب است بدانید اطلاعات ما در این‌باره بسیار اندک است.

به عنوان مثال، این‌که چه میزان انرژی در اشعه خورشید می‌تواند برای پوست بدن ما مشکل‌ساز شود، هنوز دقیقا مشخص نشده است.

پروفسور گایو در دانشگاه کالیفرنیا پزشک ارشد بخش بیماری‌های پوستی است. در حال حاضر گروه تحقیقاتی پروفسور گایو توانسته عامل شیمیایی اصلی را که باعث می‌شود پوست بدن اولین علائم آفتاب‌سوختگی را از خود نشان دهد، شناسایی کند.

آنها متوجه شده‌اند که در یک سلول مرده پوست که تحت‌تاثیر تابش امواج فرابنفش قرار گرفته، نوعی از RNA به اجزای کوچک‌تری شکسته می‌شود.

آن‌گاه در سلول‌های مجاور مولکول‌های گیرنده‌ای وجود دارد که متوجه شکافت RNA می‌شود. این مولکول‌ها سبب می‌شوند که بدن در اطراف آن سلول مرده علائم التهاب را از خود نشان دهد. در این شرایط پوست بدن کمی دچار خارش و سپس آفتاب‌سوختگی می‌شود.

RNA مخفف واژه اسید ریبونوکلئیک است. RNA همراه با DNA و پروتئین‌ها سه مولکول درشت اصلی است که حضور آنها برای همه گونه‌های شناخته شده زیستی، حیاتی است. DNA هم مانند RNA زنجیره درازی است که نوکلئیدها آن را تشکیل می‌دهند.

نحوه آرایش نوکلئیدهای یک ژن در فرآیند رونویسی از DNA به RNA کدگذاری می‌شود.RNA نقش پیام‌رسان را ایفا می‌کند. حتی برخی از ویروس‌ها از RNA به جای DNA به عنوان ماده ژنتیکی‌شان استفاده می‌کنند. DNA و RNA هر دو حاوی اسید نوکلئیک هستند اما در سه مورد با هم تفاوت دارند.

مهم‌ترین تفاوت آنها این است که DNA دو رشته‌ای است اما RNA تک‌‌رشته‌ای است و زنجیره کوتاه‌تری از نوکلئیدها را تشکیل داده است. این RNA است که باعث بروز اولین علائم آفتاب‌سوختگی در بدن می‌شود.

این نوع RNA کدگذاری نمی‌شود به این معنا که اطلاعات ژنتیکی را منتقل نمی‌کند بلکه در عوض چگونگی عملکرد ژن‌های بدن را کنترل می‌کند.

آفتاب‌سوختگی وظیفه مولکول‌ها را دو برابر می‌کند. پروفسور گایو و همکارانش در آزمایشگاه، میزان مشخصی از اشعه فرابنفش را به سلول‌های پوست تاباندند.

این میزان مشخص از اشعه فرابنفش دقیقا برای آفتاب‌سوختگی کفایت می‌کند و معادل ۱۵ تا ۳۰ ثانیه قرار گرفتن پوست در معرض اشعه خورشید است.

محققان در مرحله بعد سلول‌های مرده را در یک بافت معمولی پوست کشت دادند. برای تیم تحقیقاتی جای تعجب بود که مولکول‌های گیرنده که در حالت معمول RNA ناشناس در ویروس‌ها را شناسایی می‌کنند، توانستند RNA شکسته شده در این سلول‌های مرده را هم تشخیص‌دهند و اولین علائم آفتاب‌سوختگی در پوست ظاهر شد.

پروفسور گایو می‌گوید این مولکول‌های گیرنده است که در این شرایط کارشان دو برابر می‌شود. برای آزمایش بیشتر روی این فرضیه دانشمندان از موش‌هایی استفاده کردند که از طریق مهندسی ژنتیک در بدن آنها تغییراتی اعمال شده است. موش‌ها فاقد گیرنده‌های RNA بودند.

تیم تحقیقاتی، موش‌ها را در برابر امواج ماوراء‌بنفش قرار داد. نتیجه این بود که موش‌ها کمتر دچار آفتاب‌سوختگی شدند. آزمایش‌ها حاکی از آن است که مولکول‌های گیرنده مسئولیت بروز اولین علائم را به عهده دارند.

آفتاب‌سوختگی بی‌دلیل نیست

آفتاب‌سوختگی و التهاب پوست در عمل برای بدن مفید است. پروفسور گایو خاطرنشان کرد التهاب پوست به چند دلیل می‌تواند برای بدن مفید باشد. به عنوان مثال در مراحل اولیه آفتاب‌سوختگی، التهاب باعث می‌شود سلول‌های ضعیف‌تر که در برابر اشعه خورشید به آنها آسیب وارد شده، بتوانند درمان شوند.

به همین دلیل است که وقتی التهاب کم است، کم‌کم پوست بهبود پیدا می‌کند و حالت طبیعی به خود می‌گیرد.

تیم تحقیقاتی مشکوک است که آفتاب‌سوختگی بتواند سلول‌هایی را که از نظر ژنتیکی آسیب دیده‌ است را قبل از آن‌که سرطانی شود، کاملا از دیگر سلول‌ها جدا یا آنها را پاکسازی کند.

 بدیهی است که آفتاب‌سوختگی ناخوشایند است، اما التهاب اولیه می‌تواند به بدن کمک کند و جلوی اختلالات را بگیرد.

پروفسور گایو در خاتمه افزود: درک این‌که آفتاب‌سوختگی چگونه رخ می‌دهد، می‌تواند به دانشمندان کمک کند که بتوانند در برابر عوارض و اختلالات منفی آن راه‌حل‌های مناسب‌تری را کشف کنند.

nationalgeographic – مترجم: فرناز حیدری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.