آقای قلعه‌نویی فوتبال دوستان را گول نزنید، این جوان‌گرایی نیست

* سینا افشاریان

آقای قلعه‌نویی فوتبال دوستان را گول نزنید، این جوان‌گرایی نیست

ممتاز نیوز، تیم ملی فوتبال در حالی بعد از پوست‌اندازی در دوران پساکی‌روش و با امیر قلعه‌نویی /با اندکی اغماض بهترین سرمربی داخلی فوتبال ایران/ نتایج اُمیدوارکننده‌ای کسب می‌کند که بارها وعده‌های جوان‌گرایی به عنوان یک سخن تبلیغاتی توسط او مطرح شده است.

بازی‌دادن به بازیکنان میان‌سال بین ۲۵ تا ۳۰ سال بجای بازیکنان بالای ۳۴ ساله جوان‌گرایی نیست بلکه یک تغییر کوتاه تنها برای عبور از امروز و رسیدن به فرداست و صد البته بیشتر بازیکنان هم تنها دقایقی به بازی گرفته می‌شوند.

به تیم‌های بزرگ جهان نگاهی اگر بیاندازیم اسپانیا، برزیل و حتی ژاپن از بازیکنان زیر ۲۰ سال در ترکیب خود استفاده و برای آینده بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند ولی هیچ‌گاه در فوتبال ما چنین اتفاقی رخ نداده و حتی در ساده‌ترین بازی نیز سرمربی بخاطر ترس از بازیکنان جوان‌تر حتی در درون دروازه بهره نمی‌گیرد تا هم پشتوانه‌سازی کرده باشد و هم از مزایایش بهره بگیرد.

نباید این نکته را فراموش کرد که تیم ملی ثمره لیگ برتری است که تیم‌ها بخاطر نتیجه‌گرایی هرگز رو به استفاده از بازیکنان جوان نمی‌آورند و تیم‌های بازیکن‌ساز چون فجرسپاسی شیراز، پاس تهران و … دیگر وجود خارجی هم ندارند و صد البته این میراث در حوزه‌های مختلف نیز دیده می‌شود و به ندرت از جوانان بهره گرفته می‌شود.

قلعه‌نویی که در اوایل و اواسط دهه ۸۰ با جوانگرایی کامل در استفاده و بهره‌گیری از بازیکنانی از امیدهای استقلال چون وحید طالب‌لو، پیروز قربانی، امیرحسین صادقی و … توانست در یک پروژه سه ساله استقلال را بعد از یک نایب قهرمانی و یک سومی به مقام قهرمانی برساند برای بار دوم در تیم ملی نیز از جوان‌گرایی و تغییر نسل ابا و ترس دارد، اتفاقی که می‌تواند در درازمدت به سود او و فوتبال ملی ما باشد.

ای‌کاش امیر قلعه‌نویی که در کل پرافتخارترین مربی داخلی است، یک بار هم شده حداقل در بازی‌های آسان و یا تشریفاتی دست از استفاده از بازیکنان پا به سن گذاشته چون بیرانوند، طارمی، حسین حسینی، کنعانی‌زادگان، رضاییان، میلاد محمدی و … برداشته و با بازی دادن به جوانان امید را به آینده فوتبال ایران و بازیکنان جوان برگرداند بدون شک این اتفاق بخاطر انگیزه جوانان نتایج قابل توجهی خواهدداشت.

در پایان تاکید دارم که آقای قلعه‌نویی حداقل در چند بازی اخیر خبری از جوانگرایی در تیم نبوده و بهتر است تغییراتی در تفکرات و دیدگاه‌های جوانگرایی خود در تیم ملی داشته باشید.

انتهای پیام/


یادداشت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.