آمار بالای سزارین غیر ضروری مهمترین سبب مرگ ومیر مادران

۲۱ آبان ،

200-11.jpg

یک کارشناس مامایی معتقد است سزارین شیوه‌ای برای نجات جان مادر و نوزاد در شرایط خاص است، اما در حال حاضر آمار آن در کشور ما بسیار بیشتر از حد مجاز شده است.

شیوا بهمنش در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: آمار بالای سزارین غیرضروری امروز به معضلی برای کشور تبدیل شده و جزء مهمترین دلایل مرگ و میر مادران به حساب می آید.

وی ادامه داد: سزارین غیرضروری علاوه بر افزایش بها‌های مراقبت بهداشتی و عوارض طبی مادر و نوزاد، خطرعفونت و خونریزی مادر را نیز بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به این که صدمه به احشاء داخلی، عوارض روحی و جسمی، مشکلات تنفسی نوزاد و … از جمله دیگر پیامدهای منفی زایمان سزارین است، افزود: مادری که زایمان سزارین انجام داده با تاخیر به جمع خانوده خود بازمی گردد و در شیردهی و ارتباط با نوزادش نیز به تاخیر می‌افتد.

بهمنش ترس از زایمان طبیعی و عدم تجربه مادران جوان را از مهمترین عوامل روی آوردن به سزارین برشمرد و خاطرنشان کرد: لازم است با آگاهی دادن به مادران باردار این ترس بی مورد را در آنها کاهش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بهداشت برای کاهش آمار سزارین و ارتقاء سلامت مادر و جنین، یادآور شد: احداث بیمارستان های دوستدار مادر از جمله مهترین این اقدامات است.

وی تصریح کرد: این بیمارستا ن ها با هدف کاهش عوارض و درد زایمان احداث شده‌اند و اقدامات صورت گرفته در این مراکز می تواند دردهای بی‌مورد ناشی از زایمان را کاهش دهد.

بهمنش تاکید کرد: باید شرایط فیزیکی زایشگاه به گونه‌ای باشد که مادر در آن احساس امنیت و راحتی کند و بهتر است یک همراه آموزش دیده نیز در کنار وی باشد.

وی در خصوص کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار هم گفت: این کلاس‌ها از هفته بیستم بارداری و به مدت هشت جلسه برگزار می گردد که در آنها آموزش و آگاهی لازم به مادران داده می‌شود.

به گفته این کارشناس مامایی تغذیه مناسب، ورزش، شیوه درست نشستن و را رفتن و… از جمله مواردی است که در این کلاس‌ها به مادران باردار آموزش داده می گردد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.