آمریکا خواستار خروج شهروندانش از هائیتی شد

سفارت واشنگتن در هائیتی از شهروندان آمریکایی خواست به دلیل چالش‌های امنیتی و تشدید خشونت‌ها در هائیتی, «هرچه زودتر» خاک این کشور کارائیب را ترک کنند.

آمریکا خواستار خروج شهروندانش از هائیتی شد

به گزارش ممتاز نیوز از “فاکس نیوز”, سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهروندان آمریکایی در هائیتی باید در اسرع وقت این کشور را از طریق حمل و نقل تجاری یا خصوصی ترک کنند.

در اوایل ماه جاری، سفارت آمریکا در پورتو پرنس پایتخت هائیتی به دلیل تیراندازی در نزدیکی آن به طور موقت بسته شد.

سازمان ملل شنبه اعلام کرد که دور تازه خشونت‌ها در هائیتی حدود هشت هزار و ۷۳۰ نفر را آواره کرده و باعث شده است که صدها نفر از آن‌ها در چادرهایی در یک مرکز ورزشی در پایتخت این کشور مستقر شوند.

گروه‌های تبهکار از ۲ هفته پیش حملات گسترده‌ای را در منطقه «کارفور فویلس» در پورتوپرنس پایتخت هائیتی سازماندهی کردند که موجب خروج جمعی شهروندان از این منطقه شد.

گروه‌های تبهکار بخش‌های وسیعی از پایتخت هائیتی را به کنترل خود درآورده و تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر را آواره کرده‌اند.

با آغاز دور تازه خشونت‌ها حدود ۹۳۰ نفر به مرکز ورزشی جیمنازیوم وینست در پایتخت رفته و در آنجا در چادر زندگی می‌کنند.

پلیس هائیتی تسلیحات کافی برای مقابله با خشونت‌ها را ندارد و در چنین شرایطی باندهای تبهکار مسلح توانسته‌اند مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهند.

از سوی دیگر، داوطلبان مردمی گروه‌هایی را برای مقابله با باندهای تبهکار ایجاد کرده‌اند که درگیری‌های آن‌ها باعث افزایش خشونت‌ها و کشتارها شده است.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که برآوردها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دستکم ۲ هزار و ۴۳۹ نفر در خشونت‌های هائیتی کشته شده‌اند.

دولت هائیتی سال گذشته از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا فورا به تقویت نیروهای امنیتی این کشور کمک کنند.

کنیا ماه گذشته برای کمک امنیتی به هائیتی اعلام آمادگی کرد و انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل در هفته‌های آینده در این باره تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.