آمریکا فرزند اسلحه/ کسی توانایی مقابله با قویترین لابی داخلی آمریکا را ندارد

خبرگزاری مهر در یک گزارش دو قسمتی به بررسی مسئله خشونت و کشتار با اسلحه در آمریکا خواهد پرداخت. در قسمت اول این گزارش به پیشینه تاریخی و کشتارهایی که در آمریکا انجام شده است پرداخته شد و نمونه هایی از بدترین کشتار های اخیر در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت دوم این گزارش علل و زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نژادی، مذهبی، و اجتماعی خشونت و کشتار با اسلحه در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آمریکا فرزند اسلحه

فرهنگ آمریکا فرهنگ سلاح است، سلاح با فرهنگ آمریکایی عجین است، سلاح با تاریخ آمریکا درهم تنیده است، آمریکا زاییده سلاح است. چه بسا اگر  کشاورز آمریکایی اولین گلوله را به سمت ارتش بریتانیا “شلیک” نمی کرد، غائله لکزینگتن ختم به خیر می شد و انقلاب آمریکا رخ نمی داد و آمریکا زاییده نمی شد.

مهاجران اولیه به قاره آمریکا به وسیله اسلحه ای که بومیان ساکن آمریکا از آن بی بهره بودند توانستند بر آنها غلبه کنند، مستعمره ایجاد کنند، انقلاب کنند، اعلام استقلال کنند، غرب وحشی را تسخیر کرده و در نهایت بر دنیا تسلط پیدا کنند. تمام این کار ها را با همراهی همدست همیشگی خود انجام دادند: “سلاح.”

حال این همدست همیشگی و یکی از پایه های اصلی هویت آمریکایی هر چند وقت یکبار جامعه آمریکا را می لرزاند. پس از ورود آنگلوساکسن ها (مهاجران بریتانیایی) به قاره آمریکا و استقرار آنها در شرق این قاره، اسلحه ضامن حیات و بقای این مهاجران در مقابل سرخپوستان و دشمان آیندشان به حساب می آمد.

پس از خیزش مستعمره نشینان بر ضد استبداد جرج سوم پادشاه انگلستان و پیروزی در جنگ های استقلال آمریکا، اسلحه به عنوان نماد مبارزه با حکومت و عامل بازدارنده استبداد حکومتی به صورت رسمی در فرهنگ آمریکایی نهادینه شد. حتی پس از کشتار آرورای کلورادو نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز نشان داد که اکثریت جامعه آمریکا بر این باور هستند که در مجموع نمی توان به دولتی که حجم عظیمی از اسلحه و مهمات را در اختیار دارد اعتماد داشت، پس بنابراین لازم است خود مردم برای مقابله با دولت اسلحه در اختیار داشته باشند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا اسلحه حمل می کنم

در سال ۱۷۹۱ حق داشتن اسلحه به عنوان یکی از حقوق انسانی و شهروندی در قالب متمم دوم حقوق مدنی به قانون اساسی آمریکا افزوده گشت. این قانون در سال ۲۰۰۸ با پرونده دی. سی. علیه هلر به چالش کشیده شد و مخالفان به دنبال اثبات غیرقانونی بودن حق داشتن اسلحه برای شهروندان آمریکا بودند که دیوان عالی آمریکا رای به قانونی بودن این قانون داد و حق داشتن اسلحه برای شهروندان آمریکا همچنان پس از ۲۱۷ سال محفوظ باقی ماند.

دموکرات ها و جمهوری خواهان دست در لانه زنبور نخواهند کرد

پس از کشتار های اخیر قوانین اسلحه آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند و ضعف در این قوانین و نبود قانون فدرال یکپارچه نظارت بر حمل سلاح به عنوان یکی از عوامل اصلی قتل عام های آمریکا به شدت از طرف مخالفین فرهنگ اسلحه در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت و از سیاستمداران آمریکایی خواسته شد تا چاره ای برای این مشکل جامعه آمریکا اندیشیده شود.

این درخواست با واکنش سرد سیاسیون آمریکایی مواجه شد. از یک سو نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنای آمریکا کوچک ترین حرفی از اقدام برای بهبود قوانین اسلحه به میان نیاوردند. از سویی دیگر در آستانه انتخابات ۲۰۱۲ و گرمای تبلیغات انتخاباتی، باراک اوباما و میت رامنی ترجیح دادند که حتی از این موضوع “سواستفاده” سیاسی هم نکنند و دست در لانه زنبورهای NRA نکنند.

NRA سازمان ملی اسلحه امریکا با بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو قویترین لابی و گروه ذینفع آمریکا می باشد. این لابی حتی از لابی صهیونیستی ایپک هم قدرتمندتر و با نفوذتر است.

هر گونه موضع گیری فردی یا حزبی در مقابل NRA تعادل سیاست را در واشنگتن بر هم خواهد زد. در واقع می توان گفت موضع گیری سیاستمداران یا احزاب آمریکا در مقابل مواضع NRA نوعی خودکشی و آب در آسیاب حزب رقیب ریختن است.

خرید اسلحه از گرفتن یک کارت اعتباری ساده تر است

یکی دیگر از عوامل شیوع کشتار با اسلحه در آمریکا در دسترس بودن اسلحه است. شهروندان آمریکایی بدون کمترین کنترل سابقه قادر به تهیه اسلحه و مهمات مورد نیاز خود هستند و خرید و فروش های اینترنتی تهیه تسلیحات را بسیار ساده تر کرده است. در واقع در آمریکا خرید اسلحه از گرفتن یک کارت اعتباری آسان تر است.

صنعت رسانه آمریکا هم بر فرهنگ اسلحه آمریکا تاثیر مستقیم و به سزایی دارد. گردانندگان صنعت رسانه آمریکا از حامیان قدرتمند دسترسی آسان به اسلحه و مخالف سرسخت قوانین کنترل اسلحه در آمریکا هستند.

خشونت با اسلحه و کشتار یکی از تم های اصلی و تکرار شونده در موسیقی، تلویزیون، بازی های رایانه ای و سینمای آمریکا است. در واقع این رسانه ها مروج این کنش ضد اجتماعی می باشند. هالیوود با فیلم های گانگستری و وسترن که در آنها اسلحه یکی از شخصیت های اصلی و همیشگی بود، متولد شد و رشد کرد. با ظهور موزیک ویدئو در موسیقی های راک و متال و در ادامه آن هیپ هاپ و رپ اسلحه و کشتار با اسلحه تبدیل به بازیگران نقش اول و مکمل این فیلم های کوتاه، پرمخاطب و تاثیرگذار شدند. بازی های رایانه ای گرچه دیرتر به صنعت رسانه آمریکا ملحق شدند اما استعداد ذاتی این پدیده در انتقال و ترویج فرهنگ اسلحه و کشتار با اسلحه بی نظیر بود که جامعه آمریکا می توانست به وسیله آن کشتار با اسلحه را با آن مشق کند.

در مجموع، حضور اسلحه در جامعه آمریکا جنبه فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی دارد. به خاطر حمایت قانون اساسی آمریکا از حق حمل اسلحه توسط شهروندان این کشور، مسائل اقتصادی، و استقلال ایالت های آمریکا تدوین قانونی برای کم رنگ کردن این هویت آمریکایی دشوار به نظر می رسد. اسلحه و کشتار با اسلحه در محلول جامعه آمریکا به صورت تقریبا یکنواخت حل شده است و جداسازی این ماده حل شده از محلول جامعه آمریکا به صورت جامد و مجزا طاقت فرسا و غیرقابل تصور به چشم می آید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.