مالکیت اسلحه رسما در ایالت کنتیکت آمریکا محدود شد

۱۷فروردین۱۳،

Reuters1-2.JPG

فرماندار ایالت کنتیکت آمریکا قانون مهار اسلحه را که از محدودکننده‌ترین قوانین اسلحه در آمریکاست، امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کنتیکت ایالتی است که بیست کودک به ضرب گلوله یک شخص جان خود را در آن از دست دادند.

روز پنج‌شنبه، قانون‌گذاران در ایالت کنتیکت قانونی را پس از ساعت‌ها بحث تصویب کردند که شامل ایجاد اولین بانک اطلاعاتی متخلفان اسلحه در آمریکا می‌شود.

هم‌چنین، مجلس نمایندگان ایالت مریلند قانونی را تصویب کرد که به سبب آن انگشت‌نگاری خریداران اسلحه اجباری می‌شود.

با این حال در کنگره‌ آمریکا تلاش‌ها برای محدود کردن مالکیت اسلحه هنوز به نتیجه نرسیده است.

دنل مالوی، فرماندار ایالت کنتیکت روز پنج‌شنبه، بی‌درنگ پس از تصویب قانون مهار اسلحه آن را امضا کرد. در مراسم امضا خانواده‌های قربانیان اتفاق تیراندازی در مدرسه‌ای در شهر نیوتاون نیز حضور داشتند. بعضی از مواد قانون تصویب‌ شده فورا به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، مجلس ایالت کنتیکت این قانون را با ۱۰۵ رای موافق در برابر ۴۴ رای مخالف و پس از ۱۰ ساعت بحث تصویب کرد.

به غیر از بانک اطلاعاتی متخلفان اسلحه، بررسی پیشینه خریداران اسلحه گرم و ممنوعیت خشاب‌هایی که بیش از ۱۰ فشنگ جا دارند در قانون گنجانده شده است.

این قانون، هم‌چنین اسلحه‌هایی مانند آر آی-۱۵ را نیز ممنوع کرده است. در اتفاق ماه دسامبر شهر نیوتاون قاتل با اسحله آر آی-۱۵ تیراندازی کرده بود.

گروه‌های هوادار حق مالکیت اسلحه امعتقدند که این قانون از وقوع کشتار جمعی پیش‌گیری نمی‌کند. اتفاق نیوتاون بحث دربارهٔ مهار اسحله گرم را در سراسر کشور دوباره زنده کرد و سبب شد باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا ایمنی در برابر اسلحه را یکی از اولویت‌های کاری خود در دوره دوم ریاست جمهوری‌ تعریف کند.

در همین حال اگر مجلس سنای مریلند مصوبه محدودیت مالکیت اسلحه مجلس نمایندگان این ایالت را تصویب کند سخت گیرانه ترین قانون ایالتی آمریکا متولد خواهد شد.

در صورت تصویب این قانون، مریلند اولین ایالت آمریکا خواهد بود که از دو دهه پیش تا به امروز مالکیت اسلحه را منوط به صدور پروانه خواهد کرد.

این قانون، ظرفیت خشاب اسلحه را به ۱۰ فشنگ کاهش می‌دهد و محدودیت‌هایی را برای فروش اسلحه به روان‌پریشان ایجاد می‌کند و در عین حال خرید و فروش بیش از چهل نوع اسلحه را غیرقانونی خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشتر شهروندان آمریکایی طرفدار وضع محدودیت‌های بیشتر بر روی اسلحه می باشند، ولی لابی انجمن ملی تفنگ در آمریکا استدلال می‌کند این اسلحه گرم است که به ایمنی بیشتر مردم کمک می‌کند. هم‌چنین، این انجمن تأکید می‌کند حق داشتن اسلحه در قانون اساسی آمریکا گنجانده شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که روز پنچ‌شنبه در برنامه‌ای تبلیغاتی در کالیفرنیا به سر می‌برد، گفت به نتیجه رسیدن دربارهٔ قانون مهار اسلحه دشوارتر از اصلاح قانون مهاجرت است. اصلاح قانون مهاجرت یکی دیگر از اولویت‌های رییس جمهوری آمریکاست.

اوباما روز چهارشنبه در ایالت کلرادو بود و شهروندان این ایالت را به خاطر تصویب قانون اقدامات فراگیر در مهار اسلحه ستود.

نیوریوک و کالیفرنیا از ایالت‌هایی می باشند که پس از اتفاق نیوتاون قوانین مربوط به اسلحه را سخت‌گیرانه‌تر کرده‌اند.

ولی بر پایه «مرکز قانون برای پیش‌گیری از خشونت تسلیحاتی»، در حالی که امسال پنج ایالت قوانین خود را در ارتباط با اسلحه سخت‌گیرانه‌تر کرده‌اند، ۱۰ ایالت دیگر ۱۷ قانون تازه‌ تصویب کرده‌اند که استفاده و خرید و فروش اسلحه را آسان‌تر می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.