آمریکا می تواند به سرعت موضوع هسته ایران را حل کند/ براندازی هنوز هم در دستور کار است

روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی:

محمدرضا نوروزپور
یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی معتقد است براندازی حکومت ایران یکی از دستور کارهای اصلی دولت اوباما است و پس از آن فلج کردن دولت با تشدید تحریم ها در اولویت است.

ریس ارلیک در گفتگویی اختصاصی با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا آمریکا اراده ای برای حل موضوع هسته ای ایران دارد یا خیر گفت: به نظر می رسد که دولت اوباما تصمیم خود را اتخاد کرده و خواهان سرنگونی حکومت ایران یا دست کم فلج کردن آن از طریق تشدید تحریم هاست.
خبرنگار رادیو سراسری آمریکا NPR با اشاره به اینکه آمریکا به طور واضح از ایران امتیازات زیادی مطالبه می کند اما در مقابل قدمی برای برداشتن تحریم ها بر نمی دارد گفت: با جنین سیاستی آمریکا مواضع خود را به گونه ای اتخاذ می کند که ایران نتواند واکنش مناسبی از خود بروز دهد. این درحالی است که آمریکا می تواند به سرعت موضوع هسته ای ایران را حل و فصل کند به گونه ای که همگان تصدیق کنند که ایران هیچ برنامه ای برای دست یابی به سلاح هسته ای ندارد.
نویسنده کتاب برنامه ایران: داستان واقعی سیاست آمریکا و بحران خاورمیانه، در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیرلابی اسرائیلی آیپک در موضوع هسته ای ایران و گفتگوهای ۱+۵ گفت: آیپک اعمال نفوذ زیادی در سیاست خارجه آمریکا نسبت به ایران می کند اما در کنار آیپک تندروهای آمریکا در وزارت خارجه و سازمان سیا را هم نباید از نظر دور داشت که مستقیما رابطه ای با آیپک ندارند. همه آنها بر سر یک چیز توافق دارند و اینکه دولت ایران باید سرنگون شود. تنها تفاوت میان آنها بر سر روش سرنگونی است برخی طرفدار اقدام نظامی هستند و برخی دیگر معتقدند این هدف را باید با اعمال تحریم های بیشتر محقق کرد.
نویسنده کتاب حمله به عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر احتمال حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که نه امریکا و نه اسرائیل تمایلی برای حمله به ایران ندارند. دست کم در خلال سال برگزاری انتخابات این کار را نخواهند کرد. اما بدون تردید به سر و صدا کردن و تهدید کردن ادامه خواهند داد.
ریس ارلیک به این سوال که با این وضعیت، راه حل برون رفت از این بحران چیست؟ اینگونه پاسخ داد که ایران باید اجازه کامل بازرسی از تاسیسات هسته ای اش را بدهد و موافقت کند که غنی سازی بیش از اندازه مجاز را متوقف کند. بعد از آن نوبت آمریکاست که تحریم ها را لغو کند و دست از تهدید بردارد.
او درباره ناکارآمدی تهدیدهای آمریکا تصریح کرد : من کاملا براین باورم که مردم ایران بهتر از هرکسی می توانند سیاست های دولت خود را چه در مسائل داخلی وچه در مسائل خارجی تغییر داده و اصلاح کنند و هیچ نیازی ندارند که قدرت های خارجی به آنها دیکته کنند که چه نوع دولتی داشته باشند.

world@khabaronline.ir

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.