آمریکا نمی‌تواند امروز مدعی امنیت در موضوع هسته‌ای باشد/ایران در فاصله ۸ ماه وقفه در مذاکرات، پیشرفت‌های بسیاری دست یافت

۱۴فروردین۱۳،

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دانشگاه فارابی قزاقستان تاکید کرد آمریکا نمی تواند امروز مدعی امنیت در موضوع هسته ای باشد.

به گزارش گروه بین‎‌الملل مشرق، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز پنج شنبه با حضور در دانشگاه ملی فارابی آلماتی به ایراد سخنرانی پرداخت و با طرح یک سئوال اظهار داشت: مناسباتی که امروز در دنیای کنونی وجود دارد، چه رابطه ای با مدینه فاضله ترسیم شده فارابی دارد؟ به بیان دیگر، در دنیای کنونی و مناسبات بشری حاکم بر جهان، تا چه میزان با مدینه فاضله مدنظر فارابی فاصله دارد؟

وی در پاسخ به این سئوال، توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: تاریخ معاصر ما دارای فراز و نشیب های بسیاری بوده. برای پاسخ به این موضوع باید به مقطع پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد یعنی مقطعی که در آن یک مناسبات تازهی در عرصه بین المللی شکل گرفت و عده ای سعی کردند مناسباتی را بر جهان حاکم کنند که تا امروز ادامه داشته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توضیح این بحث بیان کرد: یکی از ویژگی های این دوره این بود که مناسبات بین المللی به جای عدالت که در مدینه فاضله فارابی ترسیم شده بود، بر مبنای قدرت شکل گرفته بود، یعنی کسانی که قدرتمندتر بودند همین قدرت مبنای امتیاز برای آنها شد. به این ترتیب مبنای جامعه شکل گرفته، عدالت نبود بلکه قدرت بود. حق وتو یکی از شاخصه های این ویژگی است. شهروندان جامعه جهانی به شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم شدند.

سعید جلیلی با اشاره به امتیازات نظامی، اقتصادی و سیاسی که این گروه از کشورها برای خود قائل شدند، گفت: مهمترین حقی که آنها برای خود قائل بودند تجویز مدل نظامی، سیاسی و اجتماعی مدنظر آنها بود. بر همین مبنا مناسبات انحصارگرایانه در جهان شکل گرفت یعنی قدرت جانشین عدالت شد و به همین نسبت از آن مدینه فاضله فاصله گرفته شد.

به گزارش فارس، وی در ادامه افزود: البته این مناسبات غلط صرفا بر مبنای قدرت سخت نظامی نبود بلکه در کنار انحصار قدرت، اقتصاد و سیاست سعی کردند، انحصار در فرهنگ و ارتباط جمعی راه هم ایجاد کنند. آنها کوشیدند از این طریق به جهان القاء کنند آنچه اکنون وجود دارد همان مدینه فاضله موعود است. اما ما مخالف انحصارگری آنها هستیم چراکه بر این باوریم این انحصارگرایی نمی تواند پاسخگوی نیاز بشر باشد.

«سعید جلیلی» گفت: مردم ما ۳۴ سال پیش با انقلاب اسلامی در برابر انحصار حاکم بر جهان ایستادند.


جلیلی همچنین با بیان اینکه آنها بار دیگر در معرض یک آزمون بزرگ می باشند گفت: غربی‌ها از ۳۴ سال قبل درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دانشگاه فارابی قزاقستان تاکید کرد آمریکا نمی تواند امروز مدعی امنیت در موضوع هسته ای باشد.

جلیلی همچنین تاکید کرد آنها بار دیگر در معرض یک آزمون بزرگ هستند، آیا می‌خواهند حقوق ملت‌ها را بپذیرند یا انکار کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین گفت: فردا آلماتی یک آزمون دیگر برای رفتارهای آمریکاست. آیا حق غنی سازی اورانیوم که حق پذیرفته شده در ان پی تی است را می پذیرند یا باز می‌خواهند حق بدیهی ملت مارا انکار کنند.

جلیلی تاکید کرد: ایران در فاصله ۸ ماه وقفه در مذاکرات به رغم فشارها و تحریم های بسیار به پیشرفت های بسیاری دست یافت

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.