آملی لاریجانی:بودجه دستگاه قضا در شأن این دستگاه نیست

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله صادق آملی لاریجانی در نشست روسای شوراهای حل اختلاف سراسر کشور با اشاره به مشکلات دستگاه قضایی به ویژه حجم بالای ورودی پرونده‌ها اظهار کرد: تجربه چند سال حضورم در قوه قضاییه نشان می‌دهد که شوراهای حل اختلاف می‌توانند با رویکرد صلح و سازش باری از دوش دستگاه قضایی بردارند.
رئیس قوه قضائیه گفت: در حال حاضر قوه قضاییه با مشکل تعداد زیاد ورودی پرونده ها مواجه است، از طرفی هم با امکانات محدودی که در اختیار این دستگاه است کار رسیدگی به این پرونده‌ها کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است. البته قضات و کارمندان شریف قوه قضاییه این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند و تاکنون هم وقفه‌ای در کارها بوجود نیامده است، اما مشکلات دستگاه قضایی زیاد است و بودجه آن نیز در شأن این دستگاه نیست.
آملی لاریجانی با اشاره به نگاه کلان قوه قضاییه در خصوص کاهش پرونده ها در دستگاه قضایی بیان کرد: اقداماتی در این راستا انجام شده که بحث پیشگیری از وقوع جرم و تقویت شوراهای حل اختلاف و احیاء داوری از آن جمله است.
رئیس قوه قضاییه افزود: با آمدن حجت الاسلام احمدی میانجی به مرکز شوراهای حل اختلاف اقدامات خوبی انجام شده که یکی از آنها حذف شعبه‌های غیر ضروری و تقویت شعبه‌های فعال بوده است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت مالی شوراهای حل اختلاف خاطر نشان کرد: در قانون شوراها به مسئله افتخاری بودن فعالیت اعضاء شوراها تصریح شده است البته عضو شورا غیر از کارکنان است. در هر حال با کثرت اعضاء شوراها طبیعتاً پرداخت حقوق و مزایا به آنها امکان پذیر نیست، البته این به معنی عدم توجه به وضع این کارکنان نیست.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: متاسفانه از ابتدا، مبنای بودجه قوه قضاییه را پایین گذاشته‌اند که به نظر من در این زمینه شأن این دستگاه رعایت نشده است.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر بحث اتقان آرا در شوراها گفت: باید اساس شوراها بر صلح و مصالحه باشد.
رئیس قوه قضاییه به موضوع نظارت بر شعب شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: از رؤسای شوراهای حل اختلاف در سرتاسر کشور می‌خواهیم تا نسبت به فعالیت اعضای زیر مجموعه خود نگاه دقیق‌تری داشته باشند.
آملی لاریجانی با اشاره به موضوع بیمه کارکنان شوراهای حل اختلاف بیان کرد: در این خصوص تلاش زیادی انجام شده و فکر می‌کنم این مسئله با کمک دولت و مجلس در مسیر خوبی قرار گرفته است.
آیت لله آملی لاریجانی با تاکید بر مسئله صلح و سازش گفت: می‌توان با اصلاح قانون و ساختار شوراهای حل اختلاف موضوع صلح و سازش را به رویکرد اصلی شوراها تبدیل کنیم.
۴۵۲۳۲

 

 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.