آموزش‌های مربوط به بیماری «ایدز» در دوران تحصیل کافی نیست

نتایج بررسی‌ پژوهشگران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی درباره میزان آگاهی و نگرش ۳۴۶ نفر از پزشکان عمومی و متخصص شهر مشهد درباره ایدز نشان داد که دو سوم پزشکان آموزش‌های مربوط به این بیماری در دوران تحصیل را ناکافی می‌دانند.

 

hiv

 

 

در مقاله گروه پژوهشی «ایدز،HTLV و هپاتیت‌های ویروسی» جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص آگاهی و نگرش پزشکان مشهد درباره HIV/AIDS که در یکی از مجلات ISI به چاپ رسیده، نتایج بررسی آگاهی و نگرش ۳۴۶ نفر از پزشکان عمومی و متخصص دارای مطب شخصی در شهر مشهد درباره عفونتHIV و ایدز منتشر شده است.

 

براساس یافته‌های این مطالعه، پزشکان به‌‌طور متوسط به نیمی از سوالات آگاهی پاسخ صحیح دادند که این مقدار در بین پزشکان عمومی و متخصص یکسان بود.

 

بیشترین نقص آگاهی مربوط به تصورات نادرست درمورد راه‌های انتقال ویروس HIV بود. دوسوم پزشکان بر ناکافی بودن آموزش‌های مربوط به این بیماری در دوران تحصیل تاکید داشتند.

 

براساس یافته‌های این پژوهش، تقریبا تمامی پزشکان معتقد بودند که افراد HIV مثبت حق دارند مراقبت‌های پزشکی مشابه بیماران دیگر را دریافت کنند و چهار پنجم آنان با این موضوع که «افراد آلوده بهHIV به‌ دلیل ارتکاب رفتارهای پرخطر سزاوار ابتلا به این عفونت هستند» مخالف بودند.

 

با این حال نیمی از آنان، افرادی که از راه انتقال خون به این ویروس آلوده شده بودند را بیشتر از افراد مبتلا شده از راه اعتیاد تزریقی سزاوار مراقبت می‌دانستند و نزدیک به دو پنجم آنان اظهار کردند با افرادی که به‌ دنبال رفتارهای جنسی خارج از چارچوب ازدواج مبتلا به این عفونت بودند کمتر احساس همدردی خواهند داشت.

 

همچنین نیمی از پزشکان نگرانی چندانی درخصوص تماس شغلی با افراد مبتلا به عفونت HIV نداشتند.

 

نویسندگان این مقاله نتیجه‌گیری کردند که سطح آگاهی و نگرش پزشکان بررسی شده درباره HIV/AIDS درحال حاضر مطلوب نیست و باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.