آنتی بیوتیک موجب آسم نمی‌شود

نوشته شده در تاریخ ۱۹/آذر/ – ۱۲:۲۱ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

بر خلاف آنچه پیشتر پنداشته می‌شد

خبرگزاری : پژوهشگران سوئدی مصرف آنتی‌بیوتیک را عامل ابتلا به آسم نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از نیویورک تایمز، یافته‌های قبلی مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری را موجب آسم می‌دانستند اما اخیراً گروهی سوئدی در پژوهشی کشف کرده‌اند که ارتباطی بین مصرف آنتی بیوتیک و آسم وجود ندارد.

پژوهشگران سوئدی ۴۹۳ هزار و ۷۸۵ کودک شامل ۱۸۰ هزار و ۸۹۴ خواهر و برادر را از ابتدای دوران بارداری مادرانشان تا وقتی که این کودکان به مدرسه بروند، مورد بررسی قرار دادند. بیش از ۲۰ درصد افراد در رحم مادرشان و ۶۲ درصد در دوران کودکی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند و در کل فقط ۶ درصد افراد مبتلا به آسم بوده‌اند.

در این تحقیق که در ژورنال BMJ منتشر شده، در ابتدا ارتباطی بین مصرف آنتی بیوتیک و ابتلا به آسم دیده شده است اما با بررسی مواردی که خواهر و برادر بوده‌اند، این ارتباط رد شده است. این پژوهشگران چه در مورد خواهر و برادرهایی که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند و چه آنهایی که مصرف نکرده‌اند، در مورد ابتلا به آسم تفاوتی نیافتند. آنها عامل ژنتیکی و یا محیطی دیگری را در این موضوع دخیل می‌دانند.

به گفته این پژوهشگران ممکن است آسم درست تشخیص داده نشود و به عنوان یک بیماری تنفسی با آنتی بیوتیک درمان شود و سپس وقتی که آسم ظاهر شد، آنتی‌بیوتیک به عنوان عامل آن تشخیص داده شود. همچنین آنها هیچ ارتباطی میان ابتلا به آسم و مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی تجویز می‌شوند نیز پیدا نکرده‌اند.

دلایل احتمالی دیگر ایجاد آسم در این تحقیق مورد آزمایش قرار نگرفته است. دکتر آن ارکویست، سرپرست این پروژه در موسسه کارولینسکا در شهر استکهلم می‌گوید: «ما به دنبال عوامل دیگر نبودیم، اما فکر می‌کنیم که نتایج قبلی بر اساس عوامل محیطی و ژنتیکی در خانواده بوده است.»

منبع: نیویورک تایمز
مترجم: هانا حیدری
انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.