آنچه باید در باره ویزا بدانید

آنچه باید در باره ویزا بدانید

روادید یا ویزا مدرکی است که به گذرنامه الصاق شده و به فرد اجازه می دهد با هدفی مشخص و برای مدت زمانی تعیین شده به یک کشور خارجی سفر کند. این جمله ساده ترین تعریفی است که می توان از روادید ارائه داد.

دارنده «روادید» موظف است در حین ورود به کشوری که ویزای آن را دارد، نسبت به ارائه و ثبت ورود خود اقدام کند.

عموما برای دریافت روادید باید مبالغی پرداخت کرد که این مبلغ به نوع روادید، ملیت مسافر، تعداد دفعات ورود و خروج و مدت زمان اقامت ذکر شده در روادید بستگی دارد.

انواع روادید: مسافران باید پیش از سفر به کشوری خارجی که از آنها روادید مطالبه می کند، نوع سفر خود را مشخص کرده و به تناسب همین موضوع درخواست نوع خاصی از روادید را بکنند.

به طور کلی ویزا یا روادید در انواع مختلفی صادر می شود که مهم ترین آنها به این شرح هستند:

روادید گردشگری: روادید گردشگری برای افرادی صادر می شود که با هدف گذراندن تعطیلات و تفریح و سیاحت اقدام به سفر به کشورهای خارجی می کنند. مدت زمان روادید گردشگری بین دو هفته تا شش ماه است و بستگی به شرایط کشور صادرکننده آن دارد. معمولا برای صدور این روادید از مسافران درخواست ارائه بلیت رفت و برگشت می شود.

روادید عبور: این نوع روادید عموما برای افرادی صادر می شود که تنها قصد عبور از یک کشور را بدون توقف دارند و معمولا مدت زمان این ویزا یک تا ده روز است.

روادید بازرگانی: این نوع روادید برای بازرگانان و افرادی صادر می شود که به قصد تجارت یا انجام کارهای تجاری مانند بستن قراردادها یا شرکت در جلسات اقتصادی یا انجام امور مالی مربوط به بازرگانی قصد سفر به کشوری دیگر را دارند. معمولا برای درخواست این نوع از روادید شما باید مدارک و مستندات شغلی لازم را در ارتباط با سفر خود به سفارتخانه کشور مقصد ارائه کنید.

روادید دانشجویی: این نوع از روادید برای افرادی صادر می شود که به قصد ادامه تحصیل به کشوری دیگر سفر می کنند. عموما برای صدور این نوع از ویزا فرد متقاضی باید نسبت به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی معتبر کشور مورد نظر پذیرش گرفته و به سفارتخانه ارائه کند. مدت ویزای دانشجویی بستگی به نوع دوره پذیرش شده دارد ولی معمولا از دانشجو خواسته می شود پس از ورود به کشور محل تحصیل ، نسبت به دریافت مجوز اقامت دانشجویی اقدام کند.

روادید کاری: این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که با هدف کار و کسب درآمد و شغل در محلی مشخص شده از پیش و برای مدت زمانی مشخص، به کشوری دیگر سفر می کنند. صدور ویزای کار معمولا دارای دشواری های زیادی است.

فرد متقاضی باید گواهی تخصص مورد نیاز و همچنین نامه دعوت به کار رسمی از یکی از مراکز خصوصی یا دولتی کشور مقصد را در اختیار داشته باشد.

روادید زیارتی: این نوع روادید برای مسافرانی صادر می شود که با انگیزه زیارت یکی از اماکن مقدس و مذهبی به کشور دیگری سفر می کنند.معمولا به دارنده این نوع روادید اجازه داده می شود تا طی مدت اقامت خود تنها در یک یا چند شهر مشخص شده در ویزا که جنبه زیارتی دارد، اقامت کند و خارج شدن از محدوده مورد نظر از نظر قانونی ممنوع بوده و می تواند مجازات هایی در بر داشته باشد.

البته انواع دیگری از ویزا نیز مانند ویزای مهاجرت و…. وجود دارد که شرایط آن بستگی مستقیم به کشور صادرکننده دارد و نمی توان قاعده ای کلی برای آن متصور شد.

به خاطر داشته باشید پس از دریافت ویزای خود در ابتدا مشخصات درج شده در روادید را کنترل کنید تا مغایرتی با مشخصات اصلی شما نداشته باشد و در مرحله بعد حتما از روادید خود چند نسخه کپی تهیه کرده و مشخصات آن را به خاطر بسپارید.

مهم ترین نکته در این زمینه تاریخ خروج درج شده در روادید شماست که باید تحت هر شرایطی در مدت زمان مشخص شده در آن نسبت به خروج از آن کشور اقدام کنید.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.