آنچه در حراج‌های جهانی ارائه می‌شود تفاله هنر دنیاست

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صدرارحامی که به تازگی نمایشگاهی از آثارش را در گالری ایده برپا کرده‌است در جمع خبرنگاران درباره این آثار توضیح داد.

این هنرمند آثارش را تلاشی در جهت تحقق تئوری‌هایش در هنر عنوان کرد و درباره ایرانی بودن آثارش گفت: من اصراری به ایرانی بودن المان‌ها و عناصر آثارم نداشته‌ام اما به هر حال به صورت اتوماتیک این ویژگی در آثار دیده می‌شود چرا که به هر حال من ایرانی‌ام و این عناصر و المان‌ها روزمره در زندگی ما جریان دارد و اجتناب‌ناپذیر است.

موضوع آثار صدرارحامی هر کدام با عناوینی چون طلاق، حسرت، خیانت و… مشخص شده‌اند که در این باره توضیح داد: این موضوعاتی نیست که قبلا به آن فکر کرده باشم بلکه در لحظات خاصی این ضرورت و نیاز را احساس کردم و شروع به کار کردم.

صدرارحامی، عنوان “حسرت” را زیباترین واژه برای توصیف فضای تیره و غم‌انگیز آثارش دانست و گفت: حسرت زیباترین اسمی است که می‌توانم روی این آثار بگذارم و معتقدم وقتی که شرایط فعلی ما همسو با زیبایی مطلق نباشد آثار هنری هم خواه ناخواه حسرت بار می‌شود و تصور می‌کنم این پوسته حسرت‌بار و غم‌انگیز در بسیاری از آثار هنرمندان خوب ما نیز دیده می‌شود.

وی درباره ارتباط مخاطب با آثارش گفت: من اعتقادی به موضوع هنر برای هنر ندارم و فکر می‌کنم هنر باید در جامعه تأثیرگذار باشد، به همین دلیل در آثارم اشاره‌های مستقیمی به موضوع دیده می‌شود که البته این در پوسته ظاهری آثار خود را نشان می‌دهد، اما مفاهیم دیگری هم در لایه‌های دیگر هر اثر وجود دارد که گاه متناقض با برداشت اولیه به نظر می‌رسد ولی در مجموع مخاطبان به خوبی با آثارم ارتباط برقرار می‌کنند.

آثار این هنرمند جوان نیز نظیر آن چه این روزها در نمایشگاه‌های نقاشی دیده می‌شود، فرم گرایانه و فیگوراتیو است که او درباره این گرایش در آثارش توضیح داد: فرم گرایی یا عدم فرم گرایی در آثار موضوع روز آثار هنری است، به اعتقاد من فرم گرایی در نقاشی مثل شعر سپید است که از ترکیب کلمات و تفاوت آن‌ها برداشت‌های مختلفی ایجاد می‌شود. فرم گرایی در آثار من هم به نوعی ادامه شعر سپید است که با کنار هم قرار گرفتن فرم‌ها، مفاهیم تازه‌ای را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

وی درباره  ارتباط مخاطب با آثارش هم گفت: این آثار را زمانی به تصویر کشیده‌ام که تنها مخاطبش خودم بودم و هنوز هم اگر هیچ مخاطبی نداشته باشم باز هم به همین شیوه فرم گرایانه کار خواهم کرد.

صدرارحامی با این که تا ده‌سال آینده نیز گرایش به سمت فرم گرایی در هنر ادامه خواهد داشت گفت: من شیفته تکنیک کلاسیکم اما از مضمون و محتوای آن خسته‌ام همان طور که مضمون هنر جدید را دوست دارم اما اجرای آن را دوست ندارم.

صدرارحامی که به گفته خودش بارها در آستانه ورود به حراج‌های بین‌المللی نظیر کریستی بوده است، درباره برپایی این حراج‌ها گفت: من حراج‌ها را دنبال کرده‌ام و بارها در آستانه ورود به آن بوده‌ام اما فکر می‌کنم این حراج‌ها به نوعی هم یک فرصت هستند و هم یک تهدید، که اگر از فرصت‌های آن به صورت کارشناسانه و صحیح استفاده شود، می‌تواند حضور مقتدرانه فرهنگ و هنر ایران را در دنیا به دنبال داشته باشد، اما به اعتقاد من حراج‌هایی که اکنون برگزار می شود، روح هنر ما را خریده‌اند و توانسته‌اند ذائقه ما را تغییر دهند.

وی در ادامه به حضور هنرمندانی از قبل مشخص شده در این حراج‌ها اشاره کرد و گفت: هر سال تعداد هنرمندان مشخصی از ایران در این حراج‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی آیا تمام بضاعت هنر ایران همین تعداد هنرمند است؟

صدرارحامی درباره علاقه‌مندی‌اش به شرکت در این حراج‌ها گفت: من هم دوست دارم در این حراج‌ها شرکت کنم اما دوست ندارم هویت شخصی و هنری من لگدمال شود.

او همچنین تصریح کرد: آن چه در حراج‌های امروز ارائه می‌شود در واقع تفاله هنر دنیاست و بیشتر آثاری که در این حراج‌ها ارائه می‌شود، آثار بسیار ضعیفی هستند که تنها آثار هنرمندان ایرانی آبروبخش آن است.

این هنرمند جوان اصفهانی در خاتمه درباره امکانات نمایشگاهی شهر اصفهان هم گفت: اصفهان هنوز یک گالری مناسب و استاندارد برای ارائه آثار هنری ندارد و تنها چند خانه اجاره‌ای هست که به صورت گالری خصوصی فعالند و چند گالری دولتی که استاندارد لازم را ندارند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.