آن چه که عشق و علاقه را با دوام می سازد

آن چه که عشق و علاقه را با دوام می سازد

آن چه که عشق و علاقه را با دوام می سازد

ایون دالر، روانشناس کانادایی، نیز مطالب خوبی دربارۀ زوج های خوشبخت می‌داند. او مشاهده کرده که زوج های خوشبخت در به وجود آوردن لذت و خوشی برای یکدیگر فعال هستند

عشقی که همه در رویاهای مان داریم، بسیار مطلوب است اما این کافی نیست. برخی روانشناسان بر روی این پرسش تمرکز کرده تا پاسخ های عملی و دقیقی برایش پیدا کنند.چگونه می‌توان عشق و علاقۀ میان یک زوج را طولانی کرد؟

چند توصیه که از بررسی های روانشناسی به دست آمده اند.

شلی ال گابل نشان داده است که ظاهراً یک معیار می‌تواند به دوام زندگی زوج ها کمک کند: و آن هم اشتیاق سهیم شدن در موفقیت های یکدیگر است. همسر شما ترفیع گرفته است، شما احساس خوشبختی می‌کند و این خوشبختی را به او نشان می‌دهید. شما موفق به پیدا کردن سکه ای شده اید که کلکسیون تان آن را کم داشت، همسرتان به خاطر این موضوع خوشحال است… این خوشی های مشترک نشانۀ سلامت یک زوج است. اگر شما از موفقیت های همسرتان خوشحال می‌شوید و موفقیت های شما هم او را شاد می‌کند، رابطه تان توسط انرژی های مثبت تغذیه می‌شود و شانس دوام آوردن خوشبختی شما زیاد است.

اما اگر بالعکس، موفقیت های همسرتان برای شما اهمیتی ندارد یا حتی به او حسادت می‌کنید، احتمالاً شما با همسرتان احساس نزدیکی و پیوند نمی‌کنید. و این شکاف ظرفیت تأثیر گذاری بر زندگی تان را دارد. این وجه از رابطۀ زناشویی با فیلمبرداری از زوج هایی که از موفقیت و شکست شان حرف زده اند، و مشاهدۀ واکنش های آنان، مطالعه شده است. زوج هایی که شادی های شان را با هم تقسیم می‌کنند کمتر از هم جدا شده اند… .
در همین زمینه، ژان گوت من می‌گوید، یکی از رموز زوج های خوشبخت، پذیرفتن رویاهای یکدیگر است. اگر کسی که با شما زندگی می‌ کند همیشه دوست داشته آواز بخواند و یا خواننده شود، اگر حتی برای تان عجیب است، به رویایش احترام می‌گذارید و او را تشویق می‌کنید، این کار به او احساس خوشبختی می‌دهد. همسر شما دوست دارد یک رمان پلیسی بنویسد؟ اگر شما به او اعتماد داشته باشید، او انرژی اش را به زندگی زناشویی تان منتقل می‌کند. اما بر عکس، اگر امیدهایش را ناامید کنید، تمام سرچشمه های امید زندگی تان را هم خشکانده اید. بنابراین، آنچه اهمیت دارد این است که رویاهای تان را با هم سهیم شوید. بنابراین جرأت حرف زدن دربارۀ آن رویا و پذیرفتنش را داشته باشید.

ایون دالر، روانشناس کانادایی، نیز مطالب خوبی دربارۀ زوج های خوشبخت می‌داند. او مشاهده کرده که زوج های خوشبخت در به وجود آوردن لذت و خوشی برای یکدیگر فعال هستند، آنها با هم خوشبختند، و همراه با هم مشکلات شان را حل می‌کنند. او اضافه می‌کند: « آنها احساسات مثبت زیادی در خود جمع کرده اند، اما زوج هایی که خوشبخت نیستند در یک سکوت عمیق به سر می‌برند، یا واکنش های شان نسبت به یکدیگر واکنش های دفاعی یا حمله های شخصی است. رفتارهایی که از آنها سر می‌زند، عبارتند از : آزار دادن طرف مقابل، عصبی کردن او، حرف زدن با صدای بلند، و همچنین گفتن کلمات اهانت آمیز. » به راحتی می‌توان یکدیگر را آزار داد اما راحت تر این است که به یکدیگر لذت ببخشیم و مشکلات مان را با هم حل کنیم. بنابراین یکی از رموز زوج های خوشبخت ایجاد خوشبختی برای یکدیگر و با هم لذت بردن است…

شاید عجیب به نظر برسد ولی بسیاری از زوج ها هستند که زندگی شان دوام آورده بدون اینکه از هیچ کدام از این مطالعات علمی استفاده کرده باشند. بی شک، درک و شعور ما، و مهارت مان، زمانی که سعی می‌کنیم توجه عمیقی به طرف مقابل مان داشته باشیم، به اندازۀ نظر متخصصان ارزشمند است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.