آیین های عزاداری مردم قزوین در روزهای تاسوعا وعاشورا

۰۳م آذر ،

مردم شهر قزوین همانند تمامی مردم کشور در ماه محرم و روزهای تاسوعا وعاشورا به شیوه ها و آیین های خاص عزاداری می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ هر ساله با آغاز محرم مردم مناطق مختلف استان قزوین نیز مانند سایر هم وطنان  با شیوه های خاص خود به سوگواری  سید الشهدا می پردازند.
 مردم قزوین از دیرباز در دین داری و دین مداری دارای آیین هاهی خاص بودند  که استقرار اولین پایتخت نظام شیعی در قزوین  نیز دراین زمینه تاثیر بسزایی داشته است.
عشق ومحبت ایرانیان به خاندان پیامبر و جنگیدن با حکومت اموی، کشور ما را به محل امنی برای علویان تبدیل کرد.
 مردم قزوین از  اولین روزهای پذیرش اسلام گرایش خود را به خانواده پیامبر آشکار کرده و علی‌رغم مشقت های زیاد بر اعتقادات خویش پا فشاری کردند.
 هر ساله با آغاز محرم تمام قزوین غرق در پارچه های سبز و سیاه می شود و تمامی حسینیه ها و تکایا در سطح شهر برپا شده و مردم مناطق مختلف استان قزوین با شیوه های خاص خود برای سید الشهدا عزاداری می کنند.
در شهر قزوین دو روضه خوانی بزرگ توسط خانواده های اصیل قزوین در محله های تاریخی خیابان و گذر مسجد جامع حسینیه ی “آقا سید جمال” صبح و بعد از ظهر برگزار می شود.
حسینیه ی آقا سید جمال از جایگاه مذهبی خاصی در بین مردم شهر قزوین برخوردار است و خیل عزاداران در روزهای تاسوعا وعاشورا به این حسینیه می روند.
استان قزوین  دارای امام زاده های بسیاری  بوده که مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا برای عزاداری  بیشتر به امامزاده های “آمنه خاتون” و “سلطان سید محم” می روند.
 یکی از مهم ترین مراسم مردم قزوین مراسمی مختص به زمانی بوده که سوم امام حسین  علیه السلام با حضور زمان برگزار می شود.
 زمان در روز سوم  امام در مسجد “علی اکبر” این شهر جمع می شوند و عده ای بیل و کلنگ  به دست می گیرند و عده ای دیگر به صورت نمادین  پیکرهای پارچه ای بدون سر را بر دوش گرفته و در آنجا سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند.
گفتنی است؛ این مراسم بسیار اندوهبار بوده و گردشگران  زیادی برای دیدن این مراسم در این روز به قزوین می آیند که تا از نزدیک شاهد مراسم زنان قزوین باشند، آیین عزاداری  زنان در شب سوم  امام حسین ثبت ملی شده  و مسئولان میراث فرهنگی  در پی ثبت جهانی این مراسم می باشند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. عارف:

    سلام من خودم اهل قزوینم مردم قزوین در محرم عازاداری دز خور امام حسین و یارانشان انجام می دهند من فکر میکنم عزاداری مردم قزوین ساده ولی در خور امام و یارانشان است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.