آیا اعتماد به نفس منجر به غرور می گردد؟

۰۲م آذر ،

اعتماد به نفس یعنی احساس (می توانم) نسبت به انجام کاری و یا رفتاری، برای اینکه بدانید آیا اعتماد به نفس منجر به غرور می گردد ؟؟ این مطلب را بخوانید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اعتماد به نفس باید بر ادب و حفظ کرامت دیگران مبتنی باشد شاید شما هم کسانی را دیده باشید که به ظاهر از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند اما در عین حال دچار نوعی غرور و خود بزرگ بینی هم می باشند این اشخاص با دیگران چنان رفتار می کنند که پیداست آنها را به دیده ی تحقیر می نگرند و خود را در مقامی بالاتر و بهتر می پندارند .

دکتر فریبرز نوبت روانپزشک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این که آیا اعتماد به نفس و تکبر لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: ریشه این رفتارهای نادرست ، نگرش ها و باورهای نادرست است.

وی در ادامه مطلب خود افزود: متاسفانه عده ای بر این باورند که اعتماد به نفس به این معناست که خود را در مقام مقایسه بالاتر و سرتر و بهتر بدانند و طبیعی است که این پندار نادرست آنان را به سمت غرور و خود بزرگ بینی سوق می دهد.

این روانپزشک تصریح کرد: در واقع این عده در همان حال که برای پرورش اعتماد به نفس به تمرین و تلاش مشغولند روز به روز به صفت زشت و قبیح تکبر آلوده تر می گردد .

نبوت اظهار داشت: آنچه در این میان رخ می دهد این است که ناظر و تماشاگر برای این که از صفت اعتماد به نفس رنج می برد با ملاحظه این جماعت هرگز به پرورش اعتماد به نفس ترغیب نمی شود بلکه بر اثر تنفر بدیهی از اشخاص متکبر به آن بی رغبت خواهد شد.

این روانپزشک تصریح کرد: در آموزه های دینی و اخلاقی ما فروتنی از صفات برجسته شمرده شده است و پیامبران و اولیاء الهی الگوهای عملی در این زمینه و سرشار از تواضع بوده اند.

نبوت خاطر نشان کرد: اعتماد به نفس به عنوان ویژگی مثبت هرگز به فروتنی انسان لطمه ای نمی زند و انسان را دچار غرور نمی کند به شرط آن که تعریف درستی از آن داشته باشیم و با تاکید بر تعریف ها و باورهای نادرست به بیراهه نرویم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.