آیا «ام الفضل» مادر امام هادی، دختر مامون عباسی بوده است؟

ویژه ۲۹ ذیقعده، سالگرد شهادت امام جواد(ع)

به گزارش خبرآنلاین بر اساس منابع تاریخی اگرچه ام الفضل، دختر مامون،همسر حضرت جواد (ع ) بود اما امام جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت. «شیخ مفید گوید: مامون شیفته ابو جعفر (ع) بود. زیرا مى‏دید آن امام با آن سن و سال اندک در فضل و حکمت و علم و آداب و کمال عقل تا چه اندازه پیش است، به طورى که هیچ کدام از مشایخ همعصر آن حضرت با وى برابرى نمى‏کردند. از این رو دختر خویش را به همسرى امام جواد (ع) درآورد.»[۱]

امام محمد تقی(ع) همسر دیگری نیز مشهور به ام ولد و به نام سمانه مغربیه داشت. امام هادى(ع) بخشى از دانش مادر خود را این چنین بیان داشته است: «امى عارفه بحقى؛ مادرم عارف به حق من در امامت است.»
محمد بن‏فرج، سمانه مغربیه را که کنیزى بود آزاد کرد و او خواست که به همسری امام درآید و تحت تربیت امام جواد(ع) قرار بگیرد. آن حضرت خود عهده‏دار تربیت و تهذیب اخلاق آن بانو شد و نیز او را در خانه‏اى مستقر نمود که زنان آل على(ع) که نمونه پاکدامنى و ایمان بودند در آن خانه حضور داشتند. وى تحت تأثیر منش و سلوک آنان نیز قرار گرفت و از جمله زنان عابد و قارى قرآن شد.
فرزندان آن حضرت را ۴ پسر و ۴ دختر نوشته اند.پسران امام جواد(ع)،حضرت ابوالحسن امام علی النقی ( هادی )، ابواحمد موسی مبرقع، ابواحمد حسین، ابوموسی عمران و دختران آن حضرت فاطمه، خدیجه ، ام کلثوم و حکیمه نام داشتند. 

شناسنامه امام محمد تقی (ع)

مقام

امام نهم

نام

محمّد

لقب

جواد، التقی، الزّکی ، المرتضی ، القانع ، الرّضی ، الوصی، المختار، المتوکّل ، المنتجب ، العالم الربّانی ،حبیب اللّه ، حجّهاللّه ،دیّان الدّین ، صفیّ اللّه ، ولیّ اللّه و ترجمان القرآن.

کنیه

ابو جعفر

نام پدر

علی

نام مادر

سبیکه (خیزران)

روز ولادت(هجری قمری)

۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری قمری

روز ولادت(هجری شمسی)

۲۳ فروردین سال ۱۹۰ هجری شمسی

مکان ولادت

مدینه-عربستان سعودی

سلاطین زمان تولّد

محمّد امین

مدت امامت

۱۷ سال

مدت عمر

۲۵ سال

روز شهادت(هجری قمری)

۳۰ ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری

روز شهادت(هجری  شمسی)

۸ آذر سال ۲۱۴ هجری شمسی

فرمانروایان زمان

مامون و معتصم عباسی

قاتل

معتصم عباسی

محل دفن

کاظمین-عراق

فرزند پسر

۴

فرزند دختر

۴

پی نوشت:[۱]سیره معصومان، ج ۵، ص ۲۲۰٫

/۳۰۳۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.