آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان باعث روشن شدن و تغییر رنگ دندان شده و لکه ها و تیرگی های آن را از بین می برد. بلیچینگو لمینت دندان دو مورد از محبوب ترین خدمات ترمیمی و زیبایی دندان هستند زیرا تاثیر بسزایی در زیبا کردن و سفید کردن دندان ها دارند و یک دندانپزشک زیبایی خوب به راحتی قادر به انجام آنها می باشد.

بلیچینگ دندان فرآیندی تک جلسه ای نیست و در صورتی که  بخواهید رنگ سفید دندان ها را حفظ کنید، باید هر چند وقت یکبار این روند را تکرار کنید.

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب وارد می کند؟

این سوال یکی از پرتکرارترین سوالات بیماران می باشد.

در پاسخ باید گفت خیر.

ژل سفید کننده دندان به مینای دندان آسیبی وارد نمی کندو مینای دندان سخت ترین ماده ی بدن انسان است. در ساختار مینای دندان منافذی وجود دارد که نمی توان آنها را با چشم غیرمسلح دید.

با وجودی که مینا خارجی ترین لایه ی دندان محسوب می شود، اما بافت زیرین مینای دندان که عاج نام دارد، بیشترین قابلیت لکه گیری را دارد.برای موفقیت فرآیند بلیچینگ، مواد سفید کننده از درون منافذ مینا عبور می کند تا به سطح زیرین لکه دار شده برسد و سفید کردن آغاز شود.

عوارض موقتی بلیچینگ

با وجودی که سفید کردن دندان به ندرت عوارض دائمی دارد اما ایجاد حساسیت موقت از عوارض شایع آن است. در صورتی که پس از بلیچینگ با درد یا حساسیت رو به رو شدید، دندانپزشک شمامی تواند به شما کمک کند تا حساسیت دندان ها را به حداقل برسانید.

  • حساس شدن دندان ها: حساس شدن دندان ها یکی از مهم ترین عوارض بلیچینگ دندان می باشد و تقریبا چند روز بعد از بین خواهد رفت. با اینکه نمی توان به طور قطعپیش بینی کرد که چه کسانی پس از بلیچینگ دچار حساسیت دندان  می شوند، اما برخی بیماران بیشتر در خطر دچار شدن به این عارضه هستند. مثلا بیمارانی که:
  • از قبل دچار حساسیت دندان شده بودند.
  • در هنگام تمیز کردن دندان ها، حس دندان هایشان تغییر می کند.
  • دندان هایشان در هنگام مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یا دهان شویه، حساس می شود.

می توانید با استفاده از مواد تمیزکننده ی دندان مانند خمیردندان، حساسیت دندان ها را کاهش دهید. در صورتی که دچار سوزش شدید، باید از انجام درمان های ترمیم و زیبایی دندان بپرهیزید و با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر حساسیت دندان ها بیشتر شد به طوری که در زندگی روزمره تان اختلال ایجاد کرد، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • سوزش لثه: سوزش لثه یکی از شایع ترین عوارض بلیچینگ دندان است و می تواند به علت:
  • عدم تناسب درست قالب دندان ها
  • کار نکردن موانع محافظتی(از لثه ها) در هنگام انجام بلیچینگ
  • و استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده

باشد.

در بیشتر بلیچینگ های حرفه ای که در خانه انجام می شود، از قالب های سفارشی استفاده می کنند. دندانپزشک یا تکنسین های آزمایشگاه، قالب های دندان را به وسیله نمونه گرفتن از بایت می سازند. در این حالت، دندانپزشک می تواند اطمینان داشته باشد که ژل سفیدکننده با بافت لثه برخورد نمی کند.

چگونه می توان ریسک ابتلا به عوارض را به حداقل رساند؟

برای به حداقل رساندن احتمال بروز عوارض، بهترین راه، انتخاب درمانی حرفه ای و متخصصی باتجربه است. به دستورالعمل های دندانپزشک خود عمل کنید و هرگز از بلیچینگ بیش از حد معمول استفاده نکنید و طبق دستور پزشک، در فواصل معینی آن را انجام دهید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.