آیا فردا کارت ملی الزامی است؟

۲۳خردادماه،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران دو انتخابات گسترده چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و یازدهمین دوره ریاست جمهوری فردا در سطح کشور برگزار می‌شود تا حماسه سیاسی به نقل از مقام معظم رهبری توسط مردم محقق شود.

یک میلیون رأی اولی در کشور

در انتخابات ۹۲ تعداد ۵۰ میلیون و چهارصد و هشتاد و سه هزار و صد و نود و دو نفر واجد شرایط رأی داده می باشند که از این تعداد، مجموعاً یک میلیون و ششصد و سی و یک هزار و دویست و شش نفر، رأی اولی‌های انتخابات امسال می باشند.

در چهارمین دوره انتخابات شوراها در استان تهران که حدود یک ششم از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد؛ بزرگترین انتخابات را در میان سایر استان‌ها با ۴۱ شهر و ۴۱۶ روستا برگزار می‌کند.

در انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران از بین ۴ هزار و ۶۰ نفر ثبت‌نام کننده حدود ۸۸ درصد آن‌ها تائید صلاحیت شده‌اند و برای کرسی‌های انتخابات شورای شهر رقابت می‌کنند.

در انتخابات شورای روستا نیز ۴ هزار و ۱۸۶ نفر ثبت‌نام کردند که ۳ هزار و ۴۹۶ نفر آن‌ها که حدود ۸۴ درصد می‌شود تائید و برای کرسی در ۴۱۶ روستا رقابت می‌کنند.

به ازای هر کرسی شورای شهر تهران ۵۷ نفر نامزد می باشند

حسین طلا، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران، دربارهٔ انتخابات شورای شهر تهران اظهار داشت: در شهر تهران از ۱۹۵۹ نفر ثبت‌نام شده شورای اسلامی شهر تهران ۱۷۸۵ نفر تائید صلاحیت شدند و برای کرسی‌های شورای شهر تهران بعنوان پایتخت ایران رقابت می‌کنند.

وی گفت: تنها ۱۲۷ نفر نتوانستند در شورای اسلامی شهر تهران تائید شوند که ۴۴ نفر از آن‌ها انصراف داده بودند و در کل ۹۱ درصد برای انتخابات شورای شهر تهران تائید شدند.

طلا با اشاره به اینکه به ازای هر کرسی شورای شهر تهران ۵۷ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند، گفت: هیئت‌های اجرایی بعد از ثبت‌نام ۷ روزه داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا، اسامی و پرونده‌های آنها را به وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت‌احوال کشور و وزارت کشور ارسال کرده و پس از تائید، نتایج این بررسی به داوطلبین ارائه شد.

چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران با ثبت‌نام نامزدها آغاز شد و مجوز داشتند تبلیغات خود را از ۱۶ خرداد تا ساعت ۸ صبح امروز ادامه دهند.

طلا، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران در این باره گفته است: داوطلبین براساس قانون تبلیغات و دستورالعمل‌های آن اقدام کنند و ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات، حق هیچگونه تبلیغات در سطح شهر و روستا را ندارند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران، گفت: هرگونه دیوار نویسی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از ستاد تبلیغاتی، استفاده از ادارات دولتی و شرکت‌های وابسته ممنوع است.

وی ادامه داد: روزنامه‌ها و نشریاتی که امروز توزیع می‌شوند، نباید تبلیغ هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی را منتشر کنند و انتشار یافتن مطالب نامزدها در روز پنج‌شنبه در روزنامه‌ها و نشریات ممنوع است.

حضور یک میلیون نفری نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی

مرتضی تمدن، استاندار تهران دربارهٔ نحوه برگزاری انتخابات در استان تهران اظهار داشت: ۱۱ هزار و ۹۵۹ صندوق اخذ رأی و ۵ هزار و ۸۸۲ شعبه اخذ رأی در استان تهران فعال است و حدود یک میلیون نفر نماینده کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران و ریاست‌جمهوری در شعبات اخذ رأی حضور دارد.

تمدن بیان داشت: در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و ریاست‌ج مهوری ۷۰۰ بازرس در شعبات اخذ رأی مستقر می باشند و گزارشات خود را از تخلفات و نحوه برگزاری انتخابات به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌کند.

حضور یک نفر نماینده از نامزد‌های شورای شهر به ازای هر ۵ صندوق

علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر اجرایی ستاد انتخابات استان تهران گفت: به ازای هر ۵ صندوق یک نماینده از سوی نامزدهای شورای شهر و در انتخابات ریاست جمهوری نیز به ازای هر ۲ صندوق یک نماینده می‌تواند حضور داشته باشد.

کارت ملی الزامی نیست/آگاهی از شماره ملی در انتخابات کفایت می‌کند

وی گفت: اینکه امکان دارد کارت ملی در دسترس تمام اشخاص نباشد بنابراین آگاهی از شماره کارت ملی و اصل شناسنامه در شعب اخذ رأی الزامی است و کفایت می‌کند.

دبیر اجرایی ستاد انتخابات استان تهران بیان داشت: اشخاصی که در ۱۳۷۴٫۳٫۲۴  متولد شدند و قبل از آن می‌توانند در هر دوره انتخابات شرکت کنند.

باتوجه به کسرت نامزدهای شورای اسلامی شهرها و روستا‌ها و براساس قانون انتخابات شوراها به دور دوم راه نخواهد یافت.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.