آیا مصرف میوه ها ما را چاق می کند؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: حتما دیده‌اید کسانی را که برای اینکه وزنشان کم شود، بعضی وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند و جای آن میوه می‌خورند یا کلا غذاخوردن را کنار می‌گذارند و فقط به میوه روی می‌آورند…

 بعضی هم در خوردن مراعات می‌کنند و حواسشان به کالری غذاها هست ولی هر چقدر می‌خواهند، میوه‌ می‌خورند. همه این اشخاص معتقدند میوه چاق نمی‌کند و می‌توانند هر چقدر می‌خواهند با خیال راحت میوه بخورند! ولی واقعا این باور درست است و هر کس در طول روز هر چقدر مایل بود می‌تواند میوه بخورد؟ دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به این جواب داده‌اند.

میوه‌ها را می‌توان از نظر مقدار کالری یا انرژی موجود در آنها و اثرشان روی رفع گرسنگی و اشتها بررسی کرد. بعضی میوه‌ها مثل کشمش، توت، انجیر، خرما و موز بسیار شیرین می باشند و قند ساده‌شان از سایر میوه‌ها بیشتر است. مشکل این میوه‌های شیرین این است که اگر آنها را بسیار مصرف کنیم، در واحد وزن مقدار قابل‌توجهی کالری به بدن می‌رسانند و سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند؛ چون برخلاف تصور رایج، با مصرف آنها مقدار کالری دریافتی، بیشتر از آنچه بدن نیاز دارد، خواهد شد.

از سوی دیگر، مصرف بیش از حد خوراکی‌ها و میوه‌های بسیار شیرین که قند ساده دارند، قندخون را بسیار سریع بالا می‌برد و از آنجا که قند بسیار در خون، سم محسوب می‌شود، بدن عکس‌العمل‌ نشان می‌دهد و مقدار بسیاری انسولین ترشح می‌کند. افزایش انسولین هم سبب خواهد شد در مدت کوتاهی قندخون افت کند و فراوانی گرسنگی در زمان مشخص بیشتر شود. این روند، افزایش کلی دریافت خوراک را در پی دارد بنابراین غیرمستقیم سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود. اما مصرف بقیه میوه‌ها نه‌تنها محدود نمی‌شود بلکه براساس آخرین و تازهترین پیشنهاد های معتبرترین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و تغذیه دنیا مثل آکسفورد، حتی اگر به بیش از ۹ بار در روز هم برسد، هیچ اشکالی ندارد و برای بدن و سلامت مفید هم هست. هر ۱۰۰ گرم از میوه‌هایی مثل پرتقال، سیب، گلابی و… و هر ۱ لیوان از میوه‌هایی مثل آلبالو،توت فرنگی، انگور و…، ۱ واحد میوه محسوب می‌شود و در هر وعده از این ۹ بار می‌توان ۱ واحد از این میوه‌ها مصرف کرد. پس مصرف متعادل میوه نه‌تنها نهی نمی‌شود بلکه بسیارخوب هم است.
منبع:‌ هفته نامه زندگی مثبت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.