ابراز خوش بینی ایران به مذاکرات با ۱+۵ در مسکو

چهارشنبه ۲۴ خرداد – ۰۶:۴۷:۱۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- وزیران امور خارجه ایران و روسیه در پایان مذاکرات یک ساعته در تهران، در نشست خبری مشترکی، مواضع خود را در خصوص نشست آینده گروه ۱+۵ با ایران و تحولات سوریه تشریح کردند. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست خبری، مذاکراتش را با صالحی، مثبت و سازنده خواند و اظهار داشت: موضوعات مربوط به روابط دوجانبه، تحولات سوریه، نشست آینده ۱+۵ و ایران در مسکو و دیگر مسائل منطقه‌ای ازجمله موضوع فلسطین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی افزود: در مذاکرات با ایران دریافتیم که این کشور به طور جدی علاقه‌مند به حل منطقی موضوع هسته‌ای است.
لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تحریم های یکجانبه فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران اظهار داشت: ما مخالف تحریم های یکجانبه علیه ایران یا هر کشور دیگری هستیم و آن را خلاف مقررات سازمان ملل متحد می دانیم و هر اقدامی را در این زمینه رد می کنیم.
وی همچنین در مورد تحولات و درگیری‌های سوریه گفت: موضع ما حمایت از مردم سوریه است و ما خواستار بازگشت ثبات به این کشور هستیم اما برخی از کشورهایی که ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند با مسلح کردن مخالفان دولت، در جهت بی ثباتی و کشتار مردم گام بر می دارند.
وزیر خارجه روسیه با رد ادعای اخیر کلینتون وزیر خارجه امریکا درخصوص ارسال اسلحه ازجانب روسیه به دمشق گفت: کمک‌های نظامی ما منحصر به کمک های فنی و پدافند هوایی به سوریه است اما امریکایی‌ها با ارسال اسلحه به سوریه تلاش می‌کنند به درگیری و آشوب در این کشور دامن بزنند.
وی افزود: آنهایی که تلاش می کنند سناریوی لیبی را در سوریه اجرا کنند اشتباه می کنند و مطمئن باشند پیامدهای بحرانی که در لیبی ایجاد کرده اند بعدا بروز خواهد کرد.
وزیر خارجه روسیه در ادامه این نشست خبری گفت: ما آماده ایم تا کنفرانس بین المللی در خصوص تحولات سوریه در مسکو و یا هر شهر دیگری برگزار کنیم هدف ما بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور و اجرای طرح کوفی عنان است.
لاوروف گفت: ۱۵ کشور مدعو در این کنفرانس بین المللی نیز در این راستا حرکت خواهند کرد.
وی با انتقاد از اظهارات برخی کشورهای درگیر در سوریه که طرح کوفی عنان را شکست خورده می دانند تاکید کرد: این گونه رفتارهای دوگانه را کنار بگذارید و تلاش کنید حرفتان با عملتان یکی باشد و ثبات را به سوریه بازگردانید.
وزیر خارجه روسیه همچنین از نزدیکی دیدگاه‌های ایران و روسیه در قبال تحولات سوریه  ابراز خرسندی کرد.
علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه مذاکرات با لاوروف را سازنده خواند و گفت: دو کشور در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی دیدگاه های مشترکی دارند و این مسئله می تواند چشم انداز روشنی در روابط آینده دو کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به مذاکرات آینده در مسکو چشم انداز این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم گروه ۱+۵ با واقع بینی زمینه نشست سازنده ای را فراهم کند.
وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم دولت روسیه نیز در جهت پربار شدن نشست مسکو تلاش جدی‌ای انجام دهد.
وی در خصوص تحولات سوریه نیز  اظهار داشت: بارها تاکید کرده ایم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و دخالت دیگران باعث تشدید درگیری ها خواهد شد و این مسئله باید میان دولت سوریه و مخالفان حل و فصل شود.
صالحی گفت: خواستار توقف کشتار غیرنظامیان در سوریه هستیم و امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که این امر محقق شود.
وی افزود: ما نیز از طرح کوفی عنان و تلاش های روسیه در بازگرداندن ثبات و آرامش به سوریه حمایت می کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین از کشورهایی که مخالفان دولت سوریه را مسلح کرده اند انتقاد کرد و گفت: این گونه اقدامات فرصت‌های صلح را در این کشور از بین می برد.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۳۱۸۴۷۱۹۰۳۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.