ابهام در واگذاری مسکن معلولان

جام جم آنلاین: این روزها خبرهای خوشی از تعاونی‌های مسکن معلولان به گوش نمی‌رسد؛ چراکه بسیاری از تعاونی‌های مسکن «توان‌یابان» در سراسر کشور، اسیر بدقولی‌های مسئولان شده است.حدود شش سال پیش بود که با داغ شدن بحث مسکن مهر، خیلی عظیمی از معلولان کشور به امید داشتن سقفی بالای سرشان، پس‌اندازهای محدودشان را روی هم ریختند تا از دغدغه همیشگی مسکن خلاص شوند، اما از سال ۱۳۸۶ تا امروز، اغلب این تعاونی‌ها نتوانسته‌اند در راه خانه‌دار شدن معلولان، گام جدی بردارند.

حدود شش سال پیش بود که با داغ شدن بحث مسکن مهر، خیلی عظیمی از معلولان کشور به امید داشتن سقفی بالای سرشان، پس‌اندازهای محدودشان را روی هم ریختند تا از دغدغه همیشگی مسکن خلاص شوند، اما از سال ۱۳۸۶ تا امروز، اغلب این تعاونی‌ها نتوانسته‌اند در راه خانه‌دار شدن معلولان، گام جدی بردارند.

در حالی که مطابق قانون جامع حمایت از معلولان، دولت موظف بود مسکن استیجاری به معلولان واگذار کند،‌ اما حالا حتی واگذاری مسکن مهر به معلولان هم در هاله‌ای از ابهام و سردرگمی به سر می‌برد؛ به گونه‌ای که مثلا «تعاونی مسکن جامعه معلولان ایران» در استان تهران، پس از گذشت شش سال نتوانسته است به تعهدات خود مبنی بر خانه‌دار کردن بیش از هزار معلول عضو این تعاونی، جامه عمل بپوشاند.

یعنی در حالی که دولت در سال ۱۳۸۴ موظف بود، خانه‌های استیجاری را به معلولان واگذار کند و کرایه خانه‌های معلولان، همان قسط خرید خانه‌شان باشد، اما این طرح نه‌تنها هرگز به مرحله اجرا نرسید؛ بلکه حالا اغلب تعاونی‌های مسکن مهر معلولان ـ که قرار بود جایگزین مسکن استیجاری شود ـ نتوانسته است دردی را از آلام «توان یابان» دوا کند.

تاخیر چندساله در واگذاری واحدهای مسکن مهر به «توان‌یابان»،‌ جمع‌آوری مبالغ هنگفت از معلولانی که بسیاری از آنها در زمره مستمری‌بگیران نهادهای حمایتی محسوب می‌شوند و سوءاستفاده از مظلومیت این گروه از معلولان عضو تعاونی‌ها، تنها به عنوان بخشی از تخلف تعاونی‌های مسکن معلولان به حساب می‌آید که مجموع این بدقولی‌ها، تحقق رویای خانه‌دار شدن معلولان را با یک علامت سوال بزرگ روبه‌رو کرده است.

در هر حال، شاید کمترین توقع جمعیت چهار میلیونی معلولان ایران از مسوولان این باشد که حتی اگر خود مسوولان هم نمی‌توانند برای رفع مشکل مسکن «توان‌یابان»، چاره‌ای عملی و کوتاه‌مدت بیندیشند، حداقل با کار کارشناسی و دقیق بر عملکرد این تعاونی‌ها نظارت کنند تا لایه‌های حقوق از دست رفته معلولان،‌ روز‌به‌روز عمیق‌تر از قبل نشود.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. زهرا عبدی:

    متاسفانه از مشکلات جسمی معلولان در این راستا سوء استفاده شده و مااسیر زد و بندهای مسئولین ، بهزیستی و پیمانکاران گشته ایم .

  2. بادامی:

    فقط در یک کلمه بگویم هر کسی خللی در کار وزندگی معلولان خللی وارد کند جوابش را خواهد دید پس مواظب خود و عقوبت خودتان باشید زیرا خداوند اگاه و بیناست

  3. عسگری:

    من عضو مسکن معلولان هستم و سال ۸۶ به ما قول دادند ۲ساله واحدها را تحویل دهند و کل مبلغ مورد نیاز پروزه را گرفته اند و بعد از ۶ سال می گویند پیمانکار طرف قرارداد دولت نصف مبلغ کل پروزه را گرفته و فقط تعداد خیلی کمی واحد نیمه ساخته بر جا گذاشته و مجددا معلولان باید همان مقدار که پرداخت داشته اند دوباره بپردازند . تا چند سال اینده انشائ ا… واحد ها تحویل شود . اخر عدالت مولا علی ع که باید محقق می شد

  4. مهدی عربخانی:

    معلول مثل افراد عادی دست وپا ندارد که این ور وان ور بزند برای گرفتن حقش تازه افراد دیگر جامعه حقش را می گیرند یکی از اعضای تعاونی مسکن معلولین ایران محل احداث شهر جدید هشتگرد اول هیدرو پونیک ۶سال است هنوز تحویل نداده اند خدا میداند از پول واریزی به تعاونی چند نفر صاحب برج و ویلا شده اند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.