ابوترابی‌فرد:همگرایی‌های آسیایی مانع مداخله قدرت‌های اشغالگر در منطقه خواهد شد

سه شنبه ۲۰ تیر – ۱۱:۳۹:۲۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مداخلات خارجی در منطقه را یکی از چالش‌های بزرگ قاره آسیا خواند و تاکید کرد:‌ اگر ظرفیت بزرگ آسیا در همکاری و همگرایی واقعی تبلور یابد، دیگر نیروهای خارجی و قدرت‌های اشغالگر توان مداخله در امور کشورها و ایجاد اختلاف و برافروختن آتش جنگ را نخواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری آریا ، محمدحسن ابوترابی‌فرد در آغاز به کار نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی ضمن تشکر از حضور نمایندگان مجالس آسیایی در این اجلاس افزود: مشارکت فعال نمایندگان در مباحث مهم فرهنگی و اجتماعی باعث همفکری و همبستگی بیشتر ملل آسیایی در اتخاذ مواضع مشترک در مواجهه با چالش‌های روزافزون جهانی می‌شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه تنوع فرهنگی و گوناگونی زبان‌ها، قومیت‌ها و ادیان قاره آسیا را به فرصتی استثنایی برای همکاری‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل کرده است، ادامه داد: منابع غنی مادی و بنیادهای عمیق معنوی چنان در این قاره وسیع با یکدیگر ممزوج شده‌اند که اگر با هماهنگی و برنامه‌ریزی مورد بهره‌گیری قرار گیرند، آسیا می‌تواند به‌عنوان یک قطب قدرتمند و موثر در تحولات جهانی به ایفای نقش بپردازد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم یادآور شد: همکاری‌های پارلمانی در آسیا با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر آن از لحاظ تنوع فرهنگی و منابع انرژی و وسعت سرزمینی و نیروی کار جوان و متخصص می‌تواند نقش اساسی در توسعه پایدار اقتصادی و گسترش همگرایی و تقویت صلح و دوستی ایفا نماید، در این صورت آسیا سهم واقعی خود را در حل و فصل مسائل جهانی و منطقه‌ای برعهده خواهد گرفت و مانع دخالت و نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد:‌ بنابراین مجمع مجالس آسیایی به‌عنوان فراگیرترین و مردمی‌ترین نهاد در آسیا نقشی حیاتی در ایجاد همکاری برای مبارزه با فقر و فساد، مقابله با قاچاق مواد مخدر، حفظ و ارتقای حقوق بشر و به ویژه حقوق کارگران مهاجر و بسط حقوق زنان و تسهیل مشارکت سیاسی و اجتماعی آنها، توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی را برعهده دارد.
ابوترابی‌فرد تبادل تجربیات و بهره‌مندی از نمونه‌های موفق در این زمینه‌ها را راهکار مناسبی برای تقویت همکاری‌های پارلمانی خواند.
وی با بیان اینکه کمیته دائمی اجتماعی و فرهنگی ۳ موضوع جدید و مهم را در دستور کار دارد، ادامه داد: مواد مخدر یکی از پدیده‌های شوم دوران معاصر است که چنان سلامت مادی و معنوی جوامع را به خطر انداخته که برای کنترل و مهار آن به اقدامات جمعی جهانی نیاز است.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گسترش این پدیده خطرناک مرزهای همه کشورها را درنوردیده است، تصریح کرد:‌ لازم است کشورها با هماهنگی و همکاری جدی با این بلای مدرن مقابله کنند. در این زمینه مجمع مجالس آسیایی می‌تواند با ایجاد هماهنگی در سطوح قانونگذاری و نیز تدوین سیاست‌های کنترل تولید و جلوگیری از توزیع مواد، نقش اساسی در مقابله با قاچاق مواد مخدر ایفا کند.
ابوترابی‌فرد غرور و مقایسه قوانینی که در هر کشور برای مقابله با مواد مخدر وضع شده را گامی مهم برشمرد و ادامه داد: باید خلأها و ابهامات قانونی را از طریق وضع قوانین تاثیرگذار و روزآمد برطرف ساخت. علاوه بر قانونگذاری مناسب مجالس آسیایی ضرورت دارد با نظارت دقیق بر اقدامات انتظامی و کنترلی از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی در جهت پیشگیری از گسترش مواد مخدر پشتیبانی به عمل آورد.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: کمک‌های بین‌المللی برای کشت جایگزین در کشورهای تولیدکننده و مبارزه با باندهای مخوف فعال در قاچاق مواد مخدر از اولویت‌های اصلی مبارزه با این پدیده ویرانگر است.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری و کنترل مواد مخدر و جنایت‌های سازمان‌یافته از نیازهای ضروری قاره آسیا است.
وی همچنین بر رعایت حقوق کارگران مهاجر در آسیا تاکید کرد و گفت: آسیا از لحاظ نیروی کارگر ماهر و نیمه‌ماهر رتبه اول در جهان را داراست. مهاجرت این نیروی درون آسیا یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلأهای قانونی در مورد حقوق کارگران مهاجر در برخی کشورها زمینه ظلم و تعدی نسبت به آنان را فراهم کرده است، تصریح کرد: مجالس آسیایی باید با قدردانی از زحمات این نیروهای موثر به تدوین سیاست‌ها و راهکارهای ضروری جهت حفظ و ارتقای حقوق کارگران مهاجر همت گماشته و مانع از اعمال تبعیض و پرداخت دستمزدهای پایین و اشتغال در مشاغل خطرناک و بدون تامین‌های لازم شود.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: کشورهای مهاجرپذیر و مهاجرفرست هر دو از مزایای این مبادله بهره‌مند می‌شوند، بنابراین باید با هماهنگی یکدیگر جانب حق و عدالت را رعایت کرده و به تدوین سازوکارهای قانونی ضروری جهت تداوم این همکاری اقدام کنند.
وی با تشکر از پارلمان اندونزی که مبتکر این موضوع در مجالس آسیایی بود، گفت: از برگزاری کمیته کاری رعایت حقوق کارگران مهاجر در شهر سولو در شهریورماه سال گذشته تشکر می‌کنم؛ چرا که پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که در این جلسه تهیه شده چارچوب مناسبی برای تقویت و احترام به حقوق کارگران مهاجر در آسیا است.
نایب‌رئیس مجلس نهم ارتقای جایگاه زنان در جامعه و به‌ویژه در پارلمان‌های آسیایی را از دیگر محورهای مهم این اجلاس خواند و تصریح کرد: با آنکه تلاش‌های گسترده‌ای در جهت حفظ و ارتقای حقوق زنان طی ۵۰ سال گذشته به‌عمل آمده اما متاسفانه هنوز در بسیاری از موارد زنان از تبعیض و ستم رنج می‌برند.
وی عوامل تبعیض‌آمیز علیه زنان را ترکیبی از سنت‌ها و سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواند و ادامه داد: مشارکت فعال زنان در پارلمان‌های آسیایی می‌تواند به نیازها و خواسته‌های نیمی از جمعیت آسیا که نقش اساسی در تحکیم خانواده و تربیت فرزندان و رشد و توسعه اقتصادی دارند، پاسخ مناسب بدهد.
ابوترابی‌فرد تسهیل مشارکت فعال زنان بر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را عامل رشد و تعالی جامعه توصیف و تاکید کرد: باید با عواملی که سالیان متمادی مانع مشارکت فعال زنان و موجب عدم رشد آموزشی و علمی آنان شده مبارزه کرد و با تدوین قوانین و مقررات مناسب جایگاه اصیل و واقعی زنان را در جامعه معرفی کرد.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجالس آسیایی تاکید کرد: طرح قوانین مشترک بین پارلمان‌های آسیایی از ابتدای تشکیل این مجمع مطمح نظر بوده و همه اعضا بر اهمیت و ضرورت آن تاکید داشته‌اند. مسائلی که کشورهای آسیایی به طور عمده به صورت مشترک با آن درگیر هستند، دارای ظرفیت زیادی برای وضع قوانین مشترک هستند.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم ادامه داد: از جمله این موضوعات مهم می‌توان به مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. در اینجا پیشنهاد می‌کنم مجمع مجالس آسیایی وضع قوانین مشترک را به‌عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های خود در نظر گرفته تا به پیشرفتی اساسی در همگرایی آسیا دست یابیم.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری برگزاری اجلاس کمیته دائمی اجتماعی و فرهنگی سال گذشته در تهران گفت: در این اجلاس که موضوعاتی همچون مبارزه با فساد در آسیا، احترام به تنوع فرهنگی، چالش‌ها و فرصت‌های جهانی شدن، عدالت در سلامت در آسیا، فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بحث قرار گرفت، پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای تدوین شد که اکنون این پیش‌نویس‌ها جهت بررسی مجدد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که اطمینان می‌رود با مشارکت فعال خود در غنای آنها بیفزایند.
ابوترابی‌فرد مداخلات خارجی در منطقه خاورمیانه و آسیا را یکی از چالش‌های مهم قاره آسیا خواند و تصریح کرد:‌ اگر ظرفیت بزرگ آسیا در همکاری و همگرایی واقعی تبلور یابد، دیگر نیروهای خارجی و قدرت‌های اشغالگر توان مداخله در امور کشورها و ایجاد اختلاف و برافروختن آتش جنگ را نخواهند داشت.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مداخله در امور داخلی سوریه و تجهیز و کمک به تروریست‌های وارداتی جهت جنگ‌افروزی را شاهد دیگری بر ضرورت حفظ اتحاد و همگرایی در آسیا برشمرد و تاکید کرد: ظلم و ستمی که بر مردم مظلوم غزه رفته است نمونه بارز جنایت علیه بشریت است. فلسطین که در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد هر روز هویت فرهنگی و سنت‌های قومی آن تهدید می‌شود.
وی ادامه داد: تخریب مساجد و معابر، کشتار مردم بیگناه، زندانی بودن نمایندگان فلسطین و پرواز هواپیماهای بمب‌افکن جهت ترور رهبران مقاومت تنها نمونه‌ای از جنایت آشکار صهیونیست‌ها است.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس  با بیان اینکه امروز منطقه با تحولات جدی روبروست، تاکید کرد: امروز شاهد دخالت‌های کشورهای استکباری و آمریکا هستیم، مردم از همه ظرفیت خود در کشورهای منطقه از شاخ آفریقا تا دورترین نقطه برای استقرار دموکراسی و مردم‌سالاری استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه مردم کشورهای مصر، لیبی، بحرین خواستار استقرار نظام سیاسی مبتنی بر اراده ملی هستند، افزود: استکبار جهانی از همه ظرفیت خود برای محروم‌کردن ملت‌های منطقه از نظام سیاسی مستقل و کارآمد بهره می‌گیرد. در این زمینه مجالس آسیایی می‌تواند برای حمایت از خیزش‌های مردمی منطقه استفاده کند.
ابوترابی‌فرد تصریح کرد: مردم بحرین، افغانستان، ایران، پاکستان، مصر، لیبی، تونس و … باید امروز خود سرنوشت خویش را بدون دخالت کشورهای خارجی، لشگرکشی، جنگ‌آفرینی و تبلیغات رسانه‌ای در دست گیرند و ملت‌ها با استقلال و تکیه بر هویت فرهنگی و دینی مصالح خودن را رقم بزنند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت خود برای تحقق این آرمان بهره گرفته، افزود: ما از تمام ظرفیت خود برای دفاع از ملت‌های منطقه استفاده می‌کنیم. ما برای رسیدن ملت بزرگ فلسطین به حقوق مشروع خود از همه ظرفیت خود استفاده کرده و در آینده هم استفاده می‌کنیم.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما برای دفاع از تمامیت ملی خود و ملت‌های منطقه رویاروی کشورهای استعمارگر و نگاه‌های دوگانه ایستادگی می‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم ایران حق استفاده مشروع از انرژی هسته‌ای را نداشته باشد.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: این نوع نگاه دوگانه به جهان محکوم به زوال و نابودی است. گذشت زمانی که آمریکا خود را کدخدای دهکده جهانی می‌دانست، امروز حضور مقاومت لبنان و اقتدار غزه توان نظامی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است.
وی با بیان اینکه امروز دوران حاکمیت سادات‌ها و نامبارک‌ها به پایان رسیده است، گفت: امروز دوران حاکمیت ملت‌های مبارک در منطقه فراهم شده است، از شما می‌خواهم از همه ظرفیت خود برای رسیدن به اقتدار و جایگاهی که در شأن قاره آسیا است، بهره بگیرید و در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی بایستید، زیرا که آینده متعلق به ملت‌های منطقه است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۰۱۳۰۵۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.