اتباع افاغنه غیر مجاز در ایران مجرم شناخته می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،‌ ‘محمد تهوری’ عصر امروز سه شنبه در حاشیه مراسم تقدیر از دست اندرکاران طرح ساماندهی اتباع افاغنه غیر قانونی که توسط سفارت افغانستان در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: طبق مذاکرات صورت گرفته با سفارت افغانستان اگر بعد از این تبعه ای از افاغنه به صورت غیر قانونی در ایران حضور داشته باشد و در طرح ساماندهی شرکت نکرده باشد، مجرم خواهد بود.

این مقام مسوول در وزارت کشور گفت: دو سال است که تمامی تسهیلات برای اقامت قانونی اتباع افاغنه غیر قانونی فراهم شده است و تقریبا همه اتباع افاغنه غیر قانونی در طرح ساماندهی شرکت کرده اند و در صورت وجود اتباع غیر قانونی برابر مقررات با آن ها برخورد خواهد شد.

تهوری با بیان این که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اتباع افاغنه به صورت قانونی در کشور حضور دارند، افزود:از این تعداد حدود ۹۰۰ هزار نفر جزو پناهندگان طرح آمایش ۸ و حدود یک و نیم میلیون نفر نیز جزو طرح ساماندهی بوده ، حضور خود را قانونی کرده اند.

وی ادامه داد: در این طرح تعدادی از اتباع از کشور خارج شدند و دیگر باز نگشتند و برخی نیز پس از خروج از کشور اقدام به دریافت روادید کرده و به صورت قانونی وارد کشور شده اند.

مدیر کل اتباع خارجی وزارت کشور افزود: اتباعی که گذرنامه دارند جزو کسانی هستند که در طرح ساماندهی شرکت کرده اند و اتباعی که کارت آمایش دارند جزو اتباع پناهنده محسوب می شوند.

تهوری درباره تعداد اتباع افاغنه ای که در طرح ساماندهی از کشور خارج شده اند نیز گفت: روزانه بخش قابل توجهی از اتباع افاغنه در حال خروج از کشور هستند و اغلب اتباعی که از کشور خارج شدند، کسانی بودند که در طرح ساماندهی قرار داشتند.

وی افزود: هم چنین در سال گذشته حدود ۱۸ هزار نفر از اتباع پناهنده از کشور خارج شدند و امسال نیز بخشی از آن ها از کشور خارج خواهند شد.

تهوری هم چنین درباره اعطای گواهینامه رانندگی به اتباع افاغنه دارای گذرنامه نیز گفت: این موضوع مربوط به نیروی انتظامی می شود که قوانین و مقررات خاص خود را دارد، به طور قطع کسانی که گذرنامه دارند نسبت به اتباع غیر قانونی از مزایا نیز بهره مند هستند.

اجتمام۹۱۴۰**۱۴۲۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۳۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.