اثربخشی واکسن کرونا از چه زمانی آغاز می‌شود و تا چه زمانی ماندگار است؟

با شروع واکسیناسیون عمومی در برابر کووید-۱۹، سوالاتی از قبیل زمان شروع اثربخشی واکسن، ماندگاری ایمنی در گروه‌های مختلف و … مطرح شده است که باید به صورت دقیق و علمی به آن‌ها پاسخ داد.

اثربخشی واکسن کرونا از چه زمانی آغاز می‌شود و تا چه زمانی ماندگار است؟

به گزارش ممتاز نیوز، بنابر اعلام دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، یکی از پرسش‌های مربوط به واکسن کرونا این است که اثربخشی واکسن از چه زمانی آغاز می‌شود و تا چه زمانی ماندگار می‌ماند؟. باید توجه کرد که ایمنی‌زایی واکسن کرونا، دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می‌شود و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم نیز کامل می‌شود.

بنابراین ریسک ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در روزهای ابتدایی بعد از تزریق واکسن وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

در عین حال ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ مشخص نیست، اما انتظار می رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.

از سوی دیگر ممکن است بپرسید که به طور کلی میزان اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ چقدر است؟. در این زمینه باید گفت که همه واکسن‌های کووید-۱۹ به طور قابل توجهی ریسک تشدید بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را در صورت ابتلا کاهش می‌دهند.

همچنین این واکسن‌ها ریسک ابتلا به صورت ناقل با علائم خفیف و یا بدون علامت به بیماری کووید۱۹ را نیز کاهش می‌دهند. با این وجود اطلاعات در مورد میزان اثربخشی واکسن های کووید-۱۹ در برابر سوش‌های نوپدید ویروس کرونا محدود است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.