اثر موفقیت‌آمیز یک داروی جدید در توقف فیبروز کبد

داروی GKT137831 ‌ می‌تواند فیبروز کبدی به وجود آمده از بیماری‌های کبدی را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از نشریه آنلاین کبد، محققان با انجام مطالعات بر روی فیبروز پیشرفته ناشی از بیماری‌های کبدی در کبد افراد مبتلا به این بیماری و مدلی از موش‌ها دریافتند که استفاده از داروی GKT137831‌ پتانسیل بالقوه‌ای برای مهار نقش NADPH oxidas‌ یا Nox‌در فیبروز کبد دارد.
براساس این گزارش محققان افزودند: استفاده از این دارو می‌تواند با مهار Nox، فعالیت میوفیبروبلاست و جذب ماکروفاژها را قطع کند و از ایجاد فیبروز بیشتر جلوگیری کند.
نتایج حاصل از این گزارش حاکی از آن است که اکثر بیماری‌های مزمن کبدی با یک فیبروز پیشرونده مواجه می‌شود که باعث از دست رفتن سلول‌های کبدی و فعال شدن مسیر ترمیم نامناسب بین تولید و پاکسازی از مولکول‌های واکنش‌پذیر در سیگنالدهی سلول‌ها شده که در نهایت واکنش اکسیداتیوگونه (ROS)‌ باعث ترمیم بافت‌های غیرعادی در کبد می‌شود.
نتایج دیگر این مطالعه می‌افزاید: زمانی که کبد به طرق مختلف مانند بیماری هپاتیت یا مصرف الکل دچار آسیب می‌شود، سلول‌های ستاره‌ای کبدی یا HSCs  به میوفیبرو بلاست‌ها تبدیل می‌شوند که با جذب ماکروفاژها نقش مهمی در ترمیم زخم‌ها و پاسخ به التهابات بدن را دارند.
به گفته محققان داروی GKT1317831‌  با داشتن اثر مهارکننده از یک چهارم Nox‌ در مدلی از موش‌ها نشان می‌دهد که این دارو با سرکوب Nox‌ از تولید Ros‌ و بروز ژن فیبروتیک جلوگیری می‌کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.