اجداد اسبهای مدرن در روسیه/ قدمت اهلی شدن اسبها

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقاتی که درباره اصل و نسب اسبها ارائه شده نتیجه ۱۶ سال جمع آوری نمونه موهای بیش از ۳۰۰ اسب در روسیه، چین، اکراین، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان و لیتوانی بوده است که برای اولین بار به اهلی شدن اسب توجه کردند اما چندان به پرورش آن توجه نداشند.

محققان به طور کلی تاریخ اهلی شدن اسبها را به بیش از ۶ هزار سال پیش نسبت داده اند، اما شواهد ژنتیکی گرفته شده از اسبهای مدرن نشان می دهد که اجداد اسبها دامنه وسیعی داشتند و احتمال اینکه اسبها در نقاط مختلفی اهلی شده اند را افزایش می دهد.

این تحقیقات با بررسی نمونه موی ۳۰۰ اسب طی ۱۶ سال انجام شده است

ویرا وارموث از دانشگاه کمبریج اظهار داشت که به همراه همکاران محقق خود از ترکیب ژنتیک و ریاضی برای محدودکردن خاستگاه اهلی شدن اسبها در دشت وسیع اوراسیا غربی ( منطقه ای که امروز میان قزاقستان ، جنوب شرقی روسیه و اکراین مشترک است) استفاده کرده اند.

وارموث اظهار داشت که محققان از نمونه های موی اسبهای محلی دهکده ها استفاده کرده اند که خصوصیات ژنتیکی آنها کمتر به واسطه نسل کشی یا ترکیب نژادهای مختلف از بین برفته است.

وی اظهار داشت که خصوصیات ژنتیکی اسبها با بسیاری از مدلهای ریاضیاتی که چگونگی گسترش و تغییرات این گونه را طی زمان نشان می دهد مقایسه شده است.

این محقق یادآور شد که نتایج این تحقیق نشان می دهد که تنوع وسیعی از DNA اسبها را می توان با نسل کشی اسبهای نر اهلی با اسبهای ماده وحشی صورت گرفته، چرا که تولید مثل در میان آنها آهسته بوده است.

اسبی در دشتهای امروزی روسیه، محققان اظهار می دارند که اجداد تمام اسبها به یک گله در دشتهای وسیع روسیه می رسد

محققان به طوری کلی تاریخ اهلی شدن اسبها را به ۶ هزار سال پیش نسبت می دهند

براساس گزارش بوستن، مارک توماس استاد ژنتیک تکاملی دانشگاه کالج لندن که در این تحقیق مشارکت نداشته اعتقاد دارد که روش شناسی این تحقیق از صحت کافی برخوردار است.

نتایج این تحقیق که با حمایت شورای تحقیقات علوم زیست فناوری و زیست شناسی بریتانیا و سازمان تبادل آکادمیک آلمان انجام شده این هفته در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.