اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به صلاح نیست

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه پر مصرف ها باید قیمت واقعی بنزین را پرداخت کنند گفت: در شرایط موجود که کشور با تورم و گرانی مواجه است هر گونه افزایش قیمت جو روانی بالایی ایجاد می کند که منجر به توزیع گرانی در عرصه های دیگرمی شود و سبب خواهد شد آرامش روانی و تعادلی که دربازار و قیمت کالاها درحال شکل گیری است از بین برود.

سیدمهدی موسوی نژاد با بیان اینکه بنزین سهمیه بندی بهتر است گران نشود و پرمصرفها قیمت واقعی بنزین را بپردازند، افزود: تغییراتی باید در قیمت حامل های انرژی صورت بگیرد تا  آن رقمی که در بو دجه برای پرداخت نقدی یارانه ها پیش بینی شده است تامین و در اختیار مردم قرار بگیرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال قبل ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه در سال پرداخت کردیم در حالی که وصولی های حاصل از افزایش حامل های انرژی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود به این ترتیب دولت مجبور بود از منابع دیگری به اینجا اضافه کند.

وی گفت: قیمت بنزین بر روی سیستم حمل و نقل وقیمت بسیاری از کالا ها تاثیر می گذارد اما  گرانی سایر حامل ها با توجه به این که مشخص و محسوس نیست تاثیرروانی چندانی برقیمتها نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید با اتخاذ سیاست مناسبی در جهت اصلاح الگوی مصرف ، کسانی که بیش از حد مجاز از حامل های انرژی مصرف می کنند را مجبورکنیم افزایش قیمت را پرداخت کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: تا حد ممکن سعی کنیم بنزین سهمیه بندی گران نشود وافزایش قیمت متوجه اقشار ضعیف نشود و روی کالا ها بسیار اثر نگذارد.

وی افزود:  در افزایش قیمت حامل های انرژی راهبردها به گونه ای باشد که شاهد افزایش قیمتها در جامعه نباشیم.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: افزایش قیمت حامل های انرژی بستگی به اجرای فازدوم هدفمندسازی یارانه ها دارد که در بودجه سال ۹۲ افزایش ۳۸ درصدی برای حامل های انرژی در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: قیمت بنزین در کشور باید متناسب با قیمت فوب خلیج فارس باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها تا اطلاع ثانوی به صلاح نیست و نیازمند بهبود کامل اقتصاد است، افزود: مسیرهدفمند سازی یارانه ها مسیری است که باید تا پایان  طی شود اما اینکه چه زمانی و چگونه جای بحث دارد.

وی با بیان اینکه مجلس در فاز اول هدفمندسازی یارانه ها برای تولید سهمی را پیش بینی کرد اما دولت در اجرا متاسفانه خوب عمل نکرد، افزود: مجلس نسبت به اجرای ناقص فاز اول هدفمند سازی یارانه ها  و نحوه هزینه کرد منابع حاصل از هدفمندی گله مند است.

موسوی نژاد با تاکید بر اینکه باید از تجربیات مرحله اول هدفمندسازی یارانه ها برای اجرای  مرحله دوم بهره برد، افزود:  درکمیسیون انرژی مجلس دربارهٔ نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها بحث هایی صورت گرفت وکارگروهی تشکیل و قرار شد در چند روز آینده از وزیر نفت و اقتصاد دعوت کنیم تا پیشنهاداتشان را در این مرحله ارایه کنند.

وی با تاکید بر اینکه با شرایط اقتصادی موجود به نظر نمی رسد که اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به صلاح باشد، افزود: طبق قانون باید طی برنامه ۵ ساله به قیمت واقعی بنزین برسیم اما همه اینها باید بررسی و طی یک پروسه و درزمان مناسب انجام شود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.