اجلاس تهران، بهانه پنهان اشتون برای تعویق مذاکرات

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
درحالی‌که قرار بود مذاکره کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دهم شهریور برگزار شود، مذاکرات به تعویق افتاد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این مذاکرات این هفته برگزار می‌شود.

دلیل تعویق در مذاکرات تلفنی اشتون – جلیلی به‌صورت دقیق اعلام نشد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون همان روز در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد: «دلیل خاصی برای این تأخیر جزئی وجود ندارد و تنها موضوع برنامه زمانی مطرح است. اشتون و جلیلی به‌زودی، طی روزهای آینده با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد». در همین حال، یک دیپلمات در تهران به سایت ایران هسته‌ای گفت که احتمالا علت تعویق این مذاکرات این بوده که غربی‌ها مایل بودند اجلاس عدم‌تعهد در تهران به پایان برسد و ببینند در بیانیه پایانی اجلاس چه موضعی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران و ۱+۵ اتخاذ شده است.

وی افزود: همچنین ظاهرا نشست کارشناسان ۱+۵ که معمولا قبل از مذاکره حضوری یا تلفنی جلیلی و اشتون برگزار می‌شود، این بار با تأخیر برگزار شده است. کارشناسان می‌گویند به‌دلیل مشکلات فزاینده روسیه و چین از یک سو و اعضای غربی گروه ۱+۵ از سوی دیگر، نشست‌های کارشناسی ۱+۵ درباره ایران با نظم سابق برگزار نمی‌شود. از دید ایران، دستور کار این مذاکره تلفنی، شنیدن پاسخ اشتون به پیشنهادهایی است که ایران در بغداد ارائه کرد.

بعد از مذاکرات مسکو، تاکنون یک دور مذاکره در سطح کارشناسان و یک دور مذاکره بین علی باقری و هلگا اشمید معاونان جلیلی و اشتون در استانبول برگزار شده است. ۱۲مردادماه نیز جلیلی و اشتون مذاکره‌ای تلفنی انجام دادند. اشتون در مذاکرات ۱۲مرداد گفته بود «بعد از یک دوره تفکر و مشورت» به پیشنهادهای ایران جواب خواهد داد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.