مذاکره تلفنی جلیلی- اشتون این هفته انجام می‌شود

درحالی که پایان ماه اوت به عنوان زمان انجام مذاکرات تلفنی سعید جلیلی و کاترین اشتون معین‌شده بود، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این مذاکره این هفته انجام خواهد شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ روز روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد (۲ اوت ۲۰۱۲) در یک مذاکره تلفنی توافق کرده بودند که تا پایان ماه مبارک رمضان (اواخر اوت) مجددا مذاکره کنند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند به دلیل تاخیری که طرف اروپایی مسئول آن بوده، این مذاکرات با اندکی تاخیر در این هفته انجام خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه روز ۹ شهریور به نقل از منابع اروپایی گزارش داده بود که این مذاکرات با کمی تاخیر برگزار خواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون همان روز در یک گفت وگوی مطبوعاتی اعلام کرد: «دلیل خاصی برای این تاخیر جزئی وجود ندارد و تنها موضوع برنامه زمانی مطرح است. اشتون و جلیلی به زودی، طی روزهای آینده با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد».

در همین حال، یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت احتمالا علت اتعویق این مذاکرات دو چیز بوده است:

۱- اینکه غربی ها مایل بودند اجلاس عدم تعهد در تهران به پایان برسد و ببینند در بیانیه پایانی اجلاس چه موضعی درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات ایران و ۱+۵ اتخاذ شده است.

۲- همچنین ظاهرا نشست کارشناسان ۱+۵ که معمولا قبل از مذاکره حضوری یا تلفنی جلیلی و اشتون برگزار می شود، این بار با تاخیر برگزار شده است.

کارشناسان می گویند به دلیل مشکلات فزاینده روسیه و چین از یک سو و اعضای غربی گروه ۱+۵ از سوی دیگر، نشست های کارشناسی ۱+۵ درباره ایران با نظم سابق برگزار نمی شود.

از دید ایران، دستور کار این مذاکره تلفنی، شنیدن پاسخ اشتون به پیشنهادهایی است که ایران در بغداد ارائه کرد.

اشتون در مذاکرات ۱۲ مرداد گفته بود، «بعد از یک دوره تفکر و مشورت» به پیشنهادهای ایران جواب خواهد داد.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.