احتمال شیوع سویه فرعی کرونا دلتا

سویه فرعی دلتا جهش سهمگین کرونا ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سویه دلتای قبلی مسری‌تر باشد و در سراسر دنیا غالب شود.

احتمال شیوع سویه فرعی کرونا دلتا

به گزارش ممتاز نیوز، دانشمندان گفته‌اند شاخه‌ای از سویه دلتای ویروس کرونا که به نظر از سویه‌های قبلی خود مسری‌تر است، در سراسر انگلستان در حال انتشار است.

در مورد گونه «ای‌وای۴.۲» (AY.4.2) اطلاعات کمی در دست است اما بر اساس داده‌ها، این سویه مسبب ۱۰ درصد از موارد ابتلا در آغاز ماه اکتبر بوده است. اطلاعاتی از آژانس ایمنی و بهداشت بریتانیا حاکی از آن است که ای‌وای۴.۲ «در حال انتشار» است و «سیری صعودی» می‌پیماید.

کارشناسان حدس می‌زنند که این سویه ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سویه دلتای قبلی مسری‌تر باشد و آمده است تا در سراسر دنیا غالب شود.

دکتر جفری برت، مدیر بخش پیشگام ژنومی کووید-۱۹ در موسسه «ولکام سنجر» (Wellcome Sanger Institute) گفت: «این موضوع در ماه‌های آینده برای بریتانیا «آزاردهنده خواهد بود اما فاجعه‌بار نیست.»

با این حال او در توییتر نوشت: «آنچه شاید بیشتر نگران‌کننده باشد این است که به نظر می‌آید این ویروس برای سرایت‌پذیری بیشتر همچنان مسیرهای تکاملی را می‌پیماید و میلیون‌ها مورد دلتا در سراسر جهان وجود دارد که در برابر این توالی پوشش، دفاعی ندارند.»

آریس کتزوراکیس، استاد ژنومیک و تکامل در دانشگاه آکسفورد، گفت که نگران‌کننده است که «مسیر تکاملی دلتا هنوز ادامه دارد و در مورد سازگاری بیشتر برای سرایت به انسان فضای زیادی وجود دارد.»

سخنگوی نخست‌وزیر گفت داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیر بریتانیا) اعلام کرده است که سویه فرعی دلتا را «به دقت زیر نظر» دارد. «مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سویه ای‌وای۴.۲ راحت‌تر منتقل می‌شود.» او گفت: «اما همان‌طور که انتظار دارید ما آن را به دقت زیر نظر داریم و در صورت نیاز هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.»

پروفسور فرانسوا بالو، مدیرموسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، گفت که افزایش اخیر موارد ابتلا در بریتانیا را نمی‌توان فقط به ای‌وای۴.۲ نسبت داد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.