احمد شاکری: ادبیات داستانی بسیج ،جریان تفکر ناب انقلاب اسلامی

سه شنبه ۱۳ تیر – ۰۳:۳۵:۱۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

یک داستان نویس کشور ، با پیش بینی اثرگذاری های مثبت ادبیات داستانی بسیج در آینده ، آن را مجموعه ناب فرهنگ انقلابی دانست.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی کشور در حاشیه اولین اجلاس مشترک شورای انجمن ادبیات داستانی بسیج کشور  ، به بررسی و تشریح وضعیت فعلی ادبیات داستانی ارزش مدار پرداخت .
 شاکری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فعلی ادبیات داستانی بسیج بیان داشت :  ادبیات داستانی در بسیج سازماندهی خوب و نسبتاً قابل توجهی دارد که اگر بخواهیم شاهد مثال بیاوریم می توانیم به برنامه های متعددی که برگزار می شود و نیز گستره فراگیر این مجموعه در سطح کشور و زیر پوشش قرار دادن استعدادهای جوانی که توسط نهادهای دیگر مورد حمایت واقع نمی شوند اشاره کرد.
وی افزود : به این ها می توان سلامت فکری و جهت گیری کلی بسیج را اضافه کرد که باعث شده است این مجموعه جایگاه ممتازی پیدا کند .
البته بسیج در حوزه داستان با وجود گستردگی فعالیت ها و قابلیت هایی که ذکر شد هنوز در توفیقات ادبی راه درازی در پیش دارد که باید آن را طی کند لذا اهمیت این مجموعه یک قرینه ای است که باید در این زمینه هر چه بیشتر کار شود .
نویسنده مجموعه داستان «نفس» در خصوص جایگاه بسیج در حوزه ادبیات داستانی کشور اضافه کرد : برای بررسی جایگاه بسیج در حوزه ادبیات داستانی می بایست چند نکته را لحاظ کرد ؛  اول اینکه باید بررسی شود توانایی های بسیج به عنوان یک مجموعه برنامه ریز در جهت پیشبرد ادبیات دارد در چه سطحی است و چقدر در حوزه ادبیات موثر بوده است؟ در پاسخ به این سوال باید دقت کرد که توانایی های افراد باید از برنامه ریزی های جمعی تفکیک کرد به این معنا که در کشور ما نویسندگانی هستند که می توان گفت با تلاش شخصی کار می کنند و بخشی از داستان نویسان هم هستند که حاصل برنامه ریزی ها هستند و باید از دسته اول آنها را تفکیک کرد . به نظر می رسد که بسیج تمرکز خود را روی افرد نو قلم و نویسندگان متوسط ( به لحاظ شهرت و توانایی های ادبی) قرار داده است که به نظرم این هدف گزاری خوب است .
مساله ی بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ببینیم بسیج چه کارهایی در عرصه ی ادبیات داستانی انجام داده است با توجه به آن مقدار اطلاعاتی که بنده دورادور از برخی فعالیت های این مجموعه دارم می توانم بگویم که بسیج باید خلأ ادبیات را پر کند و همراه و همگام با برخی مجموعه های دیگر این کار را انجام دهد که البته می تواند در برخی ساحت ها تاثیر خاص خود را بگذارد .
او ادامه داد : من فکر می کنم بسیج در چند جهت جایگاه ممتازی دارد لذا اگر از قابلیت هایی که عرض می کنم اگر بتواند خوب استفاده کند می تواند تاثیر قابل توجهی و ماندگاری داشته باشد .
یکی از این نکات گستره ی نفوذ بسیج است زیرا کمتر مجموعه هایی داریم که در تمامی استان ها بتوانند یک هدف هنری را پیش ببرند و افرادی وجود داشته باشند که متولی یک جریان هنری باشند و در جهت تحقق آن گام بردارند که بسیج این امکان را دارد .
به لحاظ تعداد افراد مرتبط نیز بسیج جایگاه خوبی دارد زیرا توانسته است افراد نوقلم بسیاری را به خود جذب کند . برای اثبات این مدعا می توانیم به جشنواره ادبیات داستانی بسیج اشاره کنیم که با حجم بالای آثار ارسالی می توان به عنوان یکی از سه جشنواره پر مخاطب ادبیات داستانی در کل کشور باشد .
شاکری با اشاره به فرهنگ اصیل بسیج ، ادامه داد : نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد ، فرهنگ ناب و اصیل بسیج است که این مجموعه توانسته آن را حفظ کند . درست است که برخی نهادهای دیگر نیز از بدنه انقلاب می باشند و وابسته به جمهوری اسلامی هستند اما فرهنگشان را نتوانسته اند حفظ کنند که یا مضمحل شده یا کمرنگ شده و بویی از فرهنگ ناب انقلاب اسلامی در آن ها نیست .
این منتقد ادبی تاکید کرد :  اصولاً نام بسیج دارای یک بار معنایی است که از خیلی خطرها جلوگیری می کند در حالی که نهادهای دیگر این گونه نیستند به عنوان مثال حوزه ی هنری این گونه نیست ، علیرغم این که «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» است اما آن بار معنایی که مجموعه بسیج با خود به همراه دارد هیچ نهاد دیگری ندارد که این خیلی مساله ی مهمی است که یک گونه تضمین و خالص بودن افرادی که در این مجموعه فعالیت می کنند را منتقل می کند .
نویسنده رمان « عریان در برابر باد» ادامه داد:  میزان گرایش های فکری غرب زده و مضامین سوء در ادبیات داستانی بسیج بسیار کم است در حالی که در جشنواره های دیگری که گاهی متعلق به انقلاب نیز هستند اساساً گرایش های پر شمار به غرب زدگی و جریان های فکری – اخلاقی منحرف مشاهده می شود که ما در بسیج نمی بینیم پس این روح معنوی بسیج بسیار قابل توجه است .
عناصر دیگری نیز می توان نام برد از جمله این که فکر مدیران مجموعه بسیج ، جزو افکار سالم است که این خیلی خوب است .
شاکری در پایان بیان داشت : این ها همگی ظرفیت هایی است که می تواند  بسیار تاثیر گذار باشد اما بازده بیرونی این ظرفیت ها چیزی است که مدیران مجموعه بسیج باید به وسیله معیارها و سنجه های خود بیان کنند اما آن چیزی که من قضاوت می کنم این است که باید منتظر محصول در ادبیات داستانی بسیج بود در حال حاضر تاثیر ظاهری در ادبیات داستانی چندان احساس نمی شود که باید بسیار تلاش شود تا تاثیر حرکت بسیج در جریان ادبیات داستانی ما مشخص شود و البته باید صبر کنیم تا اقدامات صورت گرفته به بار بنشیند و ما شاهد بروز و ظهور نویسندگان توانمند و تاثیر گذار در حوزه ادبیات داستانی بسیج باشیم .    

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۳۱۵۳۵۱۶۴۰۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.