اخبار سینمایی:شمشیر نقره‌ای فستیوال فیلم لهستان iبه مستند ˝مدرسه˝ رسید۳ آبان ۹۱

این خبر امروز چهارشنبه ۳ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

در اولین حضور ایران در فستیوال بین‌المللی فیلم‌های تاریخی و نظامی لهستان، فیلم مستند ˝مدرسه˝ ساخته محمدرضا عباسیان جایزه شمشیر نقره‌ای این فستیوال را از آن خود نمود.

به گزارش تفسیری سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، سومین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم‌های تاریخی و نظامی لهستان در شهر ورشو و با حمایت موسسه فیلم لهستان و وزارت دفاع این کشور از روز ۲۶مهرماه آغاز iبه کار نمود و روز گذشته اول آبان ماه iبه کار خود خاتمه داد.

بنابر این گزارش تفسیری، این فستیوال میزبان پنجاه عنوان فیلم در سه بخش رقابتی فیلم‌های داستانی، فیلم‌های مستند و فیلم‌های آموزشی بوده که در این میان ۳۷ عنوان iبه بخش نهایی راه یافتند.

فیلم مستند “مدرسه” iبه کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا عباسیان که iبه موضوع جنگ بوسنی و کشتار مسلمانان این کشور می‌پردازد iبه عنوان تنها نماینده کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان در این رقابت شرکت نمود و جایزه شمشیر نقره‌ای را در بخش رقابتی فیلم‌های مستند از آن خود نمود.

گفتنی است، iبه سبب عدم حضور عباسیان در این فستیوال، وابسته نظامی کشورمان طی مراسم رسمی، جایزه را دریافت نمود. فیلم مستند “مدرسه” پیش‌تر برای حضور در بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند دوره هفتم (۲۰۱۲) فستیوال الجزیره برگزیده شده بود، اما محمدرضا عباسیان در اعتراض iبه سکوت شبکه الجزیره بر جنایات بحرین طی نامه‌ای iبه دبیر فستیوال فیلم مستندش را از فستیوال خارج نمود.

عباسیان علاوه بر این فیلم مستندهای دیگری همچون از “انزلی تا باکو” (۱۳۷۳)، “زائر” (۱۳۷۴) و “افغانستان سرزمین خسته” (۱۳۷۷) را iبه عنوان تهیه‌کننده مقابل دوربین برده است.

همچنین “میراث موعود” (۱۳۷۹)، “سکوت در تاریکی” (۱۳۸۰)، “چهره‌های مجازی” (۱۳۸۲)، “قانا” (۱۳۸۵)، ا”فسانه مجاهدین افغان” (۱۳۸۷)، “سینکاوانس” (۱۳۸۹) و “دختران” (۱۳۹۰) تعدادی از مستندهایی می باشند که عباسیان ضمن تهیه‌کنندگی، کارگردانی آنها را نیز iبه عهده داشته است.

مستند موفق «قانا» در بیش از بیست فستیوال بین‌المللی شرکت کرده و تندیس iبهترین مستند دهمین جشن خانه سینما و جایزه طلایی فستیوال مستند شبکه الجزیره قطر و جوایز iبهترین تحقیق و پژوهش فستیوال فیلم مستند کوتاه تهران و فستیوال سینما حقیقت و…. را از آن خود نموده است.
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.