اختصاصی خبرآنلاین/پرده برداری از سیاست جدید قطر برای برداشت بیشتر از پارس جنوبی+جدول

آذرجزایری: در شرایطی که قطر روز به روز تولید گاز خود از میدان گازی پارس جنوبی(گنبدشمالی) را به جهت مشترک بودن با ایران افزایش می دهد و از این رو در سال ۲۰۱۰، درآمد نفتی خود را ۲۳ میلیارد دلار افزایش داد این روزها خبر می رسد که این کشور تولید نفت خام خود را به شدت کاهش داده و به دنبال حفظ میادین نفتی خود است تا از این طریق علاوه بر درآمدزایی بیشتر از میدان گازی گنبد شمالی، استراحتی به میادین نفتی خود بدهد.
این درحالی است که ایران  سیاست اولیه خود را برداشت از میدان پارس جنوبی اعلام می کند اما تا کنون تنها موفق شده به ۵۰ درصد برداشت روزانه قطر از میدان پارس جنوبی نزدیک شود. به زبانی ساده تر، ایران در حال حاضر روزانه حدود ۲۸۰ تا ۲۸۵ میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت می کند در حالیکه برداشت قطر از گنبد شمالی به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
درعین حال، در حال حاضر ایران روزانه از میدان پارس جنوبی ۲۵۰ هزار بشکه میعانات گازی برداشت می‌کند در حالیکه قطر از این میدان روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی برداشت می‌کند. براین اساس قطر روزانه با احتساب رقم ۱۱۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، روزانه ۱۱۰ میلیون دلار از این محل درامد کسب می‌کند.

در چنین شرایطی ایران تنها روزانه حدود ۱۸ میلیون دلار در آمد کسب می کند. در حالی که قطر تنها از محل فروش میعانات گازی سالیانه حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد نصیب کشورش می کند. این درحالی است که درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۰ از سوی اوپک حدود ۸۴ میلیارد دلار اعلام شده است.
برهمین اساس در حال حاضر قطر تلاش دارد تا با افزایش ظرفیت تولید نفت خام و کاهش تولید ذخایر خود را برای آیندگان حفظ کند.
چراکه آخرین آمار سازمان مطالعات بین المللی انرژی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ ،جهان به شدت تشنه نفت خام می شود و در این زمان تنها ۵ کشور می توانند به صادرات نفت ادامه دهند که یکی از این کشورها ایران است. قطر سعی دارد ذخایر خود را برای آنزمان حفظ کند و در این راستا با افزایش صادرات گاز سعی بر درآمدزایی دارد که البته در اجرای این سیاست تاکنون بسیار خوب عمل کرده است.
دراین بین به نظر می رسد ایران نیز باید از این سیاست پیروی کند.اگرچه ذخایر نفتی ما با این کشورقابل قیاس نیست اما با توجه به اینکه اغلب میادین نفتی ایران از نیمه دوم عمر خود عبور کرده اند بهتر است با افزایش تولید گاز و صادرات آن استراحتی به این میادین داد و آنها را برای آیندگان حفظ کرد.
از سویی دیگر باید تاکید داشت ایران دارنده دومین ذخایر گازی جهان است و موقعیت جغرافیایی ما بهترین زمینه برای صادرات گاز و برق به کشورهای همسایه است که قطعا با تعیین استراتژی قوی و تغییر سیاست های صادراتی به سمت گاز و برق می توان علاوه بر افزایش درآمد های ایران با تحریم نفتی مقابله ای درست کرد.
 

گزارش اوپک از وضعیت فعلی قطر
براساس گزارش آماری اوپک ، این کشور در نظر داشت تا سال ۲۰۱۰، ظرفیت تولید نفت خام خود را به ۱٫۱ میلیون بشکه در هر روز برساند در حالی که به نظر می رسد افزایش تولید در این کشور با رکود جدی مواجه شده است.
برهمین اساس آمارها نشان می دهد این کشور در سال گذشته روزانه ۷۳۵ هزار بشکه نفت تولید کرده است . درحالیکه بالاترین میزان تولید این کشور به چهار سال پیش در حدود ۹۰۰ هزار بشکه بر می گردد.
این درحالی است که تا پیش از انتشار این آمار، کارشناسان بر تولید ۹۰۰ هزار بشکه ای نفت در قطر تاکید می کردند اما در حال حاضر کاهش ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام قطر مورد تایید قرار گرفته است.
از سویی دیگر هنوز دلیل اصلی این کاهش تولید نفت مشخص نشده چرا که برخی از کارشناسان علت این کاهش تولید را در سیاست های قطر در جهت افزایش عمر مخازن نفتی است در حالیکه برخی دیگر از کارشناسان استراتژی قطر را در برقراری ثبات به جای افزایش تولید جستجو می کنند و تاکید دارند:قطر به دنبال افزایش ظرفیت تولید تا افزایش تولید است.
برهمین اساس، قطر در سال ۲۰۰۵ با امضای قراردادی با شرکتی دانمارکی تلاش داشت تا تولید این کشور از مرز ۹۰۰ هزار بشکه را به ۱٫۱ میلیون بشکه برساند. برای تحقق این هدف ۶٫۵ میلیارد دلار در یکی از میدان های دریایی به نام آل شاهین سرمایه گذاری شد که پیش بینی می شد با این امر تولید ۲۴۰ هزار بشکه ای این میدان به روزانه ۵۲۵ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ افزایش یابد. اما با وجود این حجم سرمایه گذاری در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود.این درحالی است که مسوولان نفتی قطر علت این امر را اختلال فنی در میدان برخلاف مطالعات اولیه می دانند.
/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.