اختصاص بیش از ۸۰ درصد بودجه عمرانی به بازسازی مدارس / اصلاح سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اولویت طرحهای عمرانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین طرح عمرانی وزارت آموزش و پرورش تخریب، بازسازی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس است که بیش از ۸۰ درصد اعتبارات عمرانی این وزارتخانه به آن اختصاص داده شده است.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش صرف تخریب، بازسازی، مقاوم‌سازی و ایمن سازی مدارس می‌شود. علی‌رغم تنگناهای مالی که در سال جاری وجود داشت تا دهه فجر ۱۰۲۹ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۶۶۹۰ کلاس درس و زیربنای ۸۶۷ هزار متر مربع تحویل شده است که برای ساخت، مقاوم سازی و تجهیز این پروژه‌ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی صرف شده است.

اصلاح سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس ظرف سه سال آینده

رئیسی همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اظهار داشت: امسال اولین سالی است که براساس قانون بودجه کشور اعتبار قابل توجهی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است طی ۳ سال با همراهی مجلس محترم و دولت، همه کلاسهای درس کشور که سیستم گرمایشی آنها با استفاده از بخاری نفتی یا گازی تامین می شود به سامانه حرارت مرکزی و پکیج های حرارتی تبدیل شوند تا برای همیشه موضوع ایمنی مدارس در مقابل آتش سوزی و تامین محیط ایمن مخصوصا در مناطق روستایی و سردسیر کشور که از دغدغه های دولت و مسئولان آموزش و پرورش است، پایان پذیرد.

وی افزود: براساس مصوبه مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خاص استانداردسازی سیستم های گرمایشی مدارس به تصویب رسیده است که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت و بین استانهای کشور بخصوص مناطق سردسیر توزیع شده و سیستم استاندارد گرمایشی جایگرین سیستم بخاری گازی و بخاری نفتی خواهد شد.

رئیسی گفت: امیدواریم تا پایان سال با افتخار اعلام کنیم که همه کلاسهای درس کشور دارای سیستم حرارت مرکزی استاندارد و ایمن هستند و به این دغدغه که از دیرباز در کشور وجود داشته برای همیشه پایان داده شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به حضور بسیار برجسته خیرین و نیکوکاران گفت: در تمام ساخت و سازهای صورت گرفته بعد از پیروزی انقلاب ۸۲ درصد از منابع دولتی تامین شده و ۹ درصد آن از منابع کاملا مردمی و ۹ درصد آن به صورت مشارکتی بوده است و این روند در سال ۹۲ نیز ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: تامین فضای آموزشی و استاندارد در کشور یکی از وظایف مهم دولت است که مردم و خیرین نیز در این امر مهم ما را یاری می کنند و امروز شاهد کمترین مدارس دونوبتی در طول تاریخ هستیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هنوز بخشی از مدارس تخریبی هستند و فاقد مشخصات و استانداردهای لازم به خصوص در برابر زلزله هستند و با استانداردها فاصله دارند.

حذف مدارس تخریبی و مقاوم سازی اولویت آموزش و پرورش در بخش عمرانی

وی افزود: در سال ۸۵ دو سوم دانش آموزان در مدارس غیرایمن بودند اما در حال حاضر این نسبت عکس شده و تنها یک سوم در مدارسی هستند که با استانداردها فاصله دارند.

رئیسی مهمترین کار و سیاست وزارت آموزش و پرورش در بخش عمرانی را کاهش و در نهایت حذف مدارس غیر ایمن بیان کرد و گفت: افزایش ایمنی عمومی در مدارس و استاندارد کردن سامانه گرمایشی، دغدغه و نگرانی بین خانواده از گذشته تاکنون بوده است و ما نیز به عنوان مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه نگرانی‌هایی داریم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: مهمترین اقدام ما در مرحله اول ایمن کردن مدارس در مقابل آتش سوزی، استانداردسازی سیستم حرارتی و خروج بخاریهای گازی و نفتی از مدارس و در وهله دوم کاهش و حذف مدارس تخریبی و مقاوم سازی است که هر دو اقدام در راستای افزایش ایمنی عمومی در مدارس انجام خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.