اختصاص ۱٫۵ میلیارد تومان برای حمایتهای اجتماعی از معتادان بهبود یافته

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فرید براتی در بازدید از مرکز کارآموزی و اشتغالزایی زنان بهبود یافته که روز دوشنبه انجام شد، گفت: در حال حاضر ۱۱ کمپ ویژه درمان اعتیاد زنان در کشور وجود دارد که براساس برنامه ریزیهای انجام شده قصد داریم تا پایان امسال تعداد آنها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری برای اولین بار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای حمایتهای اجتماعی از معتادان بهبود یافته اختصاص داده شده اند، گفت: این اعتبار به منظور اشتغال و ارائه تسهیلات و همچنین حمایتهای اجتماعی از افراد معتادی که بهبود یافته اند هزینه شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تاکید کرد: مراکز ویژه اشتغال زایی زنان بهبود یافته فقط دو مرکز در استان شیراز و همچنین تهران وجود دارد که البته در استان های دیگر نیز نمونه های دیگری برای اشتغال بهبودیافتگان فعال هستند.

براتی با اشاره به اینکه حداکثر ۷۰ معتاد، دو مددیار اعتیاد دارند، گفت: تنها در ایران است که مددیار اعتیاد تعریف شده و این امر نیز به دلیل کمبود مددکاران و روانشناسان صورت گرفته است.

به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد معتادان قبل از اعتیاد دارای شغل بودند بسیاری از آنها بعد از ترک شغل خود را از دست داده‌اند به همین دلیل اشتغال، توانمندسازی، حرفه آموزی و مسکن بهبودیافتگان در اولویت برنامه های سازمان بهزیستی قرار دارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۳۲ هزار معتاد از خدمات سازمان استفاده کردند، گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر از این افراد از مراکز اقامتی و کمپ های تحت پوشش ما حضور داشتند.

براتی با تاکید بر اینکه ماندگاری معتادان بین ۵ تا ۷ درصد است، گفت: متاسفانه به دلیل ماهیت بیماری معتادان و همچنین شرایط اجتماعی میزان اوج بیماری بسیار بالا است به طوری که ۹۰ تا ۹۲ درصد معتادان مجددا به سمت اعتیاد باز می‌گردند.

به گفته وی پیگیری از طریق مددکاران اجتماعی و همچنین خانواده ها از مهمترین اقداماتی است که می توان برای عدم بازگشت مجدد معتادان به این مواد انجام داد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد استانهایی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند، اظهار داشت: استانهای کرمان، کرمانشاه، گلستان، اصفهان، تهران و مشهد از جمله استان های پرخطر محسوب می شود به همین منظور براساس برنامه ریزی های انجام شده قصد داریم تا پایان سال در هر استان تعدادی خانه میان راهی راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فقط یک مرکز میان راهی در استان مشهد مشغول فعالیت است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.