اختلالات ادرار را بشناسیم

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر امامی، جراح، متخصص کلیه و مجاری ادرار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

اختلالات تخلیه‌ ادرار امروزه به عنوان بد عمل کردن تخلیه ادرار تعریف می‌شود. به طور طبیعی با مصرف مایعات معمولی نباید فرد، بیش از هفت تا هشت بار در روز دستشویی برود.

پس هر کسی که تکرر ادرار مزمن و زیاد داشته باشد کسی است که با مصرف کم مایعات مکرر دستشویی می‌رود و هر بار که به دستشویی می‌رود به طور کامل ادرار او تخلیه نمی‌شود بنابراین تکرر ادرار می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های اختلالات تخلیه ادراری باشد.

هر فردی سوزش اذیت‌کننده مزمن ادراری داشته باشد که با مصرف مایعات چه به صورت کم یا زیاد، هیچ ارتباطی نداشته باشد، می‌تواند به اختلالات تخلیه ادراری مبتلا باشد.

دو بخش اختلال در بخش ادراری وجود دارد؛ اختلال در ذخیره و دیگری در دفع ادرار که گاهی بیماران هر دو مشکل را با هم دارند.

بیمار یا ادرار با تأخیر دارد یا احساس عدم تخلیه کافی دارد. وقتی که ادرار فرد خوب تخلیه نشود، دچار اختلالات تخلیه‌ ادراری است.

این بیماران با علائم مزمن، در حالی به اورولوژیست مراجعه می‌کنند که سال‌ها با این علامت‌ها درگیر هستند. هر فردی که ادرار او بخوبی تخلیه نمی‌شود، ابتدا باید یک آزمایش ادرار انجام دهد.

شایع‌ترین علت اختلالات تخلیه ادراری عفونت ادرار است. مساله مهم دیگر انجام یک سونوگرافی است.

سونوگرافی به ما نشان می‌دهد که حجم ادرار در مثانه پرحجم چقدر است. آیا مثانه خوب پمپاژ و تخلیه می‌کند و چقدر ادرار در داخل مثانه باقی می‌ماند؟ سونوگرافی در مورد کلیه‌ها نیز اطلاعاتی به ما می‌دهد.

البته درمان تکرر ادرار فقط درمان دارویی نیست. یعنی در اختلالات ادراری نقش فیزیوتراپی و آگاهی بیمار بر کنترل و ذخیره ادرار بسیار اهمیت دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.