اختلالات خواب در جمعیت کلی، شیوعی بین ۱۵ تا ۴۲% دارد

اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلالات خواب در جمعیت کلی، شیوعی بین ۱۵ تا ۴۲% دارد. این اختلالات منجر به بروز نتایج منفی و نامطلوب در کیفیت زندگی و عملکرد اشخاص می شود.

فاطمه ربیعی، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: . سازمان جهانی بهداشت، در تعریف سلامتی آن را حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری می داند و بر این نکته تأکید دارد که هیچ یک از این ابعاد بر دیگری اولویت ندارد.  در قبل در بسیاری از کشورهای جهان، به سبب توجه اصلی به اولویت های بهداشتی همچون بیماری های عفونی و واگیردار، سلامت روان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه وضعیت سلامت روان اشخاص ۱۵ سال و بالاتر در ایران، نشان دهنده این است که به طور متوسط حدود ۲۱ % اشخاص جامعه از اختلالات روانی رنج می برند و زنان نسبت به مردان از آسیب پذیری بالاتری برخوردارند.

ربیعی تصریح کرد:یکی از فاکتورهایی که نقش مهمی در سلامتی انسان دارد، خواب است. خواب، مکانیزم فیزیولوژیک بدن در بازیابی توان ازدست رفته و خستگی ناشی از فعالیت های بدن در طول زندگی روزمره است و معیار مهمی در حفظ سلامت جسمی و روانی انسان محسوب می گردد. 

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی اظهار کرد:خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است و هرگونه اختلال در جریان طبیعی آن، علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، می تواند کارآیی فرد را نیز کاهش دهد. اختلالات خواب در جمعیت کلی، شیوعی بین ۱۵ تا ۴۲% دارد. این اختلالات منجر به بروز نتایج منفی و نامطلوب در کیفیت زندگی و عملکرد اشخاص می شود.

 وی خاطرنشان کرد: کم خوابی با کاهش کیفیت زندگی، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی فرد را به مخاطره می اندازد. کیفیت خواب نامناسب با افزایش تنش، تحریک پذیری، افسردگی و به طور کلی با رضایت کمتر از زندگی ارتباط دارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.