اختلالات ژنتیکی فرزندان نتیجه بچه‌دار شدن مردان در سن بالاست

سلامت > تحقیقات
نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد بروز برخی از مشکلات روحی و اختلالات ژنتیکی در کودکان با بچه‌دار شدن مردان در سنین بالا مرتبط است.

باوجود ‌آن‌که جامعه نسبت به سن مادر حساس است و تصور می‌شود که بارداری زنان در سن بالا موجب بروز مشکل در فرزندان می‌شود، تحقیقات جدید حاکی از آن است که به جز سندرم داون، سن پدران در زمینه جهش‌های ژنتیک تاثیر بیشتری دارد.

«۹۷ درصد جهش‌های ژنی که به فرزندان به ارث می‌رسد از پدرهای مسن‌تر است.»
گروهی از متخصصان در ایسلند با انجام آزمایش‌های جدید به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد جهش‌های ژنی در فرزندان با سن پدر ارتباط دارد. این محققان DNA مربوط به ۷۸ والد و فرزندانشان را مورد آزمایش قرار داده‌اند. این تحقیق نشان داد که بین تعداد جهش‌های ژنی یا تغییرات DNA با سن پدر ارتباط متقابل وجود دارد و تعداد جهش‌های ژنی با افزایش سن پدر، زیاد می‌شوند.

moreبروز نقائص ژنتیک در اسپرم‌ها با افزایش سن مردان

به گزارش بی بی سی، دکتر کاری استیونسن که رهبری این گروه تحقیق را بر عهده دارد به مردان جوانی که می‌خواهند دیرتر خانواده تشکیل بدهند، توصیه می‌کند اسپرم‌های خود را منجمد کنند و نگه دارند: «منجمد کردن اسپرم مردان جوان برای استفاده در آینده، علاوه بر اینکه تصمیم شخصی هوشمندانه‌ای است، برای سلامت عمومی هم ارزشمند است. چنین عملی از زوال ژنی جمعیت انسان‌ها جلوگیری می‌کند.»

moreبانک ایرانی برای درمان ناباروری

به گفته دکتر استیونسن، سن پدر برای سلامت کودک تعیین کننده‌تر و موثرتر از سن مادر است و به نظر می‌رسد که اختلالاتی چون اسکیزوفرنی و اوتیسم تحت تاثیر سن پدر هستند نه مادر.

جزئیات این مطالعه در مجله تخصصی نیچر به چاپ رسیده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.