اخطاریه در انتظار خودروهای بدون معاینه فنی

جام جم آنلاین: بزودی نداشتن معاینه فنی برای مالکان خودروها گران تمام خواهد شد، صدور اخطاریه و فک پلاک در انتظار این خودروها خواهد بود، ضمن این‌که قرار است پلیس نیز از تردد این خودروها در سطح شهر و جاده‌ها جلوگیری کند.

به گزارش جام‌جم، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در نشست خبری روز گذشته خود با بیان این‌که بزودی خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس اخطاریه گرفته و فک پلاک می‌شود، افزود: بر اساس مصوبه جدیدی که ابلاغ شده بزودی پلیس از تردد خودروهای آلاینده‌ای که فاقد برگه معاینه فنی است، جلوگیری کرده و نسبت به فک پلاک آنها اقدام خواهد کرد.

سیدعلی رضوی از تهیه بانک اطلاعاتی برای خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی و از طریق اطلاعات موجود دراین بانک اطلاعاتی نسبت به جریمه و فراخوان رانندگانی که اعتبار معاینه فنی آنها گذشته، اقدام کنیم و به این ترتیب مالکان خودروهایی که فاقد معاینه فنی معتبر باشند، اخطاریه خواهند گرفت تا هرچه سریع‌تر نسبت به انجام معاینه فنی برای خودرویشان مراجعه کنند.

بی‌توجهی خودروهای دولتی به معاینه فنی

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از اجرایی نشدن بخشنامه استاندار تهران مبنی بر الزام دستگاه‌های دولتی برای انجام معاینه فنی خودروهایشان گفت: متاسفانه این بخشنامه آنچنان که باید، اجرایی نشده و میزان مراجعه خودروهای دولتی به مراکز معاینه فنی تاکنون بسیار پایین بوده است و فقط در هفته جاری نیروی انتظامی نسبت به انجام معاینه فنی برای خودروهای پلیس اقدام کرده است.

موتورسیکلت‌ها، دلیل ۲۵ درصد آلودگی هوا

سالانه ۱۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند که در مقابل سه میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلتی که در سطح شهر تردد می‌کنند، تقریبا چیزی معادل صفر درصد است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این‌که موتورسیکلت‌ها عامل ۲۵ درصد آلودگی هوای پایتخت است، گفت: اجباری نبودن انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها موجب شده رغبتی از سوی مالکان آنها برای معاینه فنی موتورسیکلت‌هایشان وجود نداشته باشد و به همین دلیل این وسیله نقلیه سهم قابل توجهی را در آلودگی هوا از آن خود کرده است.

رضوی در خصوص سنجش آلودگی صوتی در مراکز معاینه فنی تصریح کرد: در مراکز معاینه فنی امکان سنجش آلودگی صوتی وجود دارد، اما قانونی در این رابطه نیست و اگر بخشنامه‌های لازم صادر شود، قطعا تست آلودگی صوتی وسایل نقلیه نیز در این مراکز انجام خواهد شد.

تسهیلات ویژه برای تاکسی‌ و اتوبوس‌

رانندگان اتوبوس‌ فقط با پرداخت ۴۰۰۰ تومان و رانندگان تاکسی‌ نیز با پرداخت ۱۷۰۰ تومان می‌توانند وسیله نقلیه خود را بیمه کنند و بقیه این مبالغ توسط شهرداری در قالب یارانه تامین خواهد شد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این‌که جلساتی با مسوولان شرکت واحد اتوبوسرانی و تاکسیرانی برگزار شده است، گفت: ۷۰۰۰ اتوبوس در تهران وجود دارد که برای تسهیلات معاینه فنی تفاهم‌نامه‌ای با آنها به امضا رسیده است و در صورتی که اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر تهران نسبت به انجام معاینه فنی اقدام نکنند هیچ گونه خدماتی به آنها داده نخواهد شد.

رضوی با تاکید بر نقش انجام معاینه فنی خودروها بر کاهش آلودگی هوا و ایمنی بیشتر، تصریح کرد: ۸۰ درصد آلودگی‌های هوا توسط منابع متحرک تولید می‌شود و نقص فنی دلیل انحراف به چپ و راست خودروها در تصادف‌های رانندگی است.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.