ادبیات کودکان و هویت فرهنگی

جام جم آنلاین: «ادبیات کودکان و نوجوانان با هویت فرهنگی» نوشته صادق سلطان القرایی کتابی است که بتازگی از سوی انتشارات دردانه برای دومین بار روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب، بنیاد ادبیات کودک و نوجوان را بر سه اصل شناخت کودک و نوجوان، شناخت منابع مکتوب و شناخت و طریقه ارائه مطلوب منابع استوار می‌داند.

در مقدمه کتاب بحث کوتاهی در تاریخچه ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و کشورهای دیگر آمده است و سپس تمایلات و نیازهای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در مقدمه به تعاریف، دیدگاه‌ها و نمونه‌هایی از آثار چهره‌هایی همچون‌هانس کریستین اندرسن، صادق هدایت، جلال آل‌احمد، استاد شهید مطهری و… می‌پردازد.

نویسنده همچنین انواع ادبیات مکتوب و غیرمکتوب کودکان و نوجوانان را نقد و بررسی کرده و سرانجام به ارزشیابی آنها پرداخته است.

این کتاب‌ بر هویت فرهنگی و قومی تاکید دارد‌ تا به این وسیله از ادبیات کودک و نوجوان به عنوان رکن محکمی برای جلوگیری از افت فرهنگی و پر کردن خلأ فرهنگی استفاده کند و به کودک و نوجوان خویشتن خویش را بشناساند، نکته‌های تاریک زندگی آنها را بنمایاند و نور جدیدی بر آنها بتاباند و در این مسیر نویسنده از داستان‌های مثنوی معنوی و حکایت‌های بوستان و گلستان سعدی بهره گرفته است.

زیباترین صدا

عبدالرضا رضایی‌نیا در حوزه شعر بزرگسال و پژوهش ادبی نامی آشناست؛ این شاعر و محقق کشورمان به تازگی مجموعه‌ای داستانی را ویژه گروه سنی «ج» (۸ و ۹ سالگی) به همت انتشارات «بوستان کتاب» با عنوان «زیباترین صدا» منتشر کرده است.

کار تصویرگری «زیباترین صدا» را فریدالدین ملایی برعهده داشته است و نویسنده در این کتاب داستان سفر یک بلبل به کوه، جنگل و دشت را روایت کرده است که در جستجوی صدایی زیبا بازگو می‌شود.

داستان از اینجا آغاز می‌شود که بلبل، یک روز حس می‌کند صدای خودش را دوست ندارد و باید زیباترین صدای جهان را پیدا کند‌ تا با آن آواز بخواند به همین دلیل راهی سفری دور و دراز می‌شود و ‌با شور و شوق بسیار، از کوه‌ها و جنگل‌ها، دشت‌ها و دریاها می‌گذرد‌ تا صداهای دیگر را بشنود.

او سراغ پرنده‌های مختلفی می‌رود و صدای آنها را در حنجره خودش می‌گذارد.

انتشارات ‌ بوستان کتاب‌ ، کتاب ۲۸ صفحه‌ای ‌زیباترین صدا‌ را در قطع رحلی، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و به بهای ۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.